Followers

Monday, March 7, 2011

Bermulanya Perpecahan Dalam Pakatan Rakyat?

"Victory has many fathers, defeat is an orphan."

Itu merupakan sebuah perpatah Itali. Memang ketika jaya kita sering mendengar orang ini claim credit, golongan ini mengaku kerja kuat dan sebagainya. Apabila dalam kekalahan, tidak ada siapa yang mengaku bertanggungjawab. Tunding menunding jari pun bermula.

Jika kita imbau semula pengalaman pahit BN selepas PRU ke 12, ini hampir terjadi dalam kem BN. MCA dan MIC menyalahkan UMNO kerana aristokratik dan 'Ketuanan Melayu'nya, UMNO menyalahkan komponen yang tidak perform semasa PRU dan sebagainya. Ghairah dengan kejayaan PKR, malah ada yang membuat teori parti berasaskan kaum tidak mendapat tempat dikalangan pengundi muda.

Isunya kita gagal melihat punca masalah. Kemerosotan undi BN pada PRU ke 12 adalah protes rakyat terhadap kepimpinan Pak Lah dan SIL. Pak Lah dan SIL berjaya menjadikan Malaysia sebagai aset anak beranak. Kesalahan UMNO ketika itu adalah menjadi Pak Turut dan membiarkan ianya berlaku tanpa ada seorang pun yang berani berkata benar. Semuanya menjaga periuk nasi masing-masing. Dan UMNO layak terkedu dek message yang disampaikan oleh rakyat.

PKR, DAP dan PAS sendiri tidak menyangka mereka boleh menggugat BN hingga taraf itu. Oleh kerana mereka tidak menyangka mood 'silent voters' mereka meletak seorang posmen bertanding di Perak, dan apabila menguasai Perak terpaksa mengimport MB dari PAS kerana lebih credential.

Sekarang keadaan sudah berubah. Politik adalah current. Kelebihan yang ada hari ini belum tentu kelebihan pada masa akan datang. Ianya sentiasa progress. Ini sebab mengapa dictum terkenal Bismarck adalah "We cannot make wave, we merely ride on it".

Apa yang terjadi kepada PR sebenarnya hingga menerima pukulan demi pukulan? Dan semakin ada tanda-tanda keretakan sesama mereka. 

Pertama adalah kerana ghanimah. PKR sendiri berpecah belah kepada banyak kem kerana ghanimah. Azmin Ali yang cuba menjadi dominan, Zaid Ibrahim yang terpelanting dan beberapa orang kuat PKR yang bukan Melayu, terutama kaum India menjadi semakin picisan dan makin picisan. 

Kembali Melayu menguasai PKR kerana mereka majoriti. Dalam politik demokrasi, ramai adalah segalanya. PKR hanya masih disatukan kerana kes liwat Anwar sahaja. Dalam soal memperjuangkan 'keadilan Anwar', ianya adalah darah dan daging hardcore PKR. Itu saja.

Sekarang ada  percubaan atas mengatasi antara PAS dengan PKR. Kedua-duanya cuba menjadi jaguh dari segi lebih banyak kerusi. Azmin Ali sudah membuat kenyataan bahawa formula PAS bertanding semua kerusi Melayu, PKR kerusi bercampur-campur dan DAP kerusi Cina belum dapat diputuskan.

PAS sering menganggap kerusi majoriti Melayu adalah hak mereka. Ini bukan lagi fakta apabila mereka kalah berturut-turut dalam kerusi majoriti Melayu kepada UMNO, bermula dengan menang majoriti kecil hanya 65 undi di Manik Urai, tewas di Galas, Tenang, Kerdau dan Merlimau. 

PKR pula yang sedang mengintai kerusi PAS yang majoriti Melayu. Ini menimbulkan rasa kurang senang PAS kerana bagi PAS kemenangan PKR selama ini kerana dibantu oleh undi PAS. Tambahan pula kenyataan terbuka orang no dua PKR ini tidak dibincang secara tertutup oleh Jawatankuasa PR. Dan kita tahu kerakusan Anwar dan protegenya, Azmin.

Ada juga keluhan DAP yang makin kurang membantu PAS baru-baru ini. Di Melaka sendiri, tempat kelahiran Lim Kit Siang DAP buat kerja bagai melepas batuk di tangga. DAP sendiri sebenarnya tidak selesa bersama PAS jika tanpa PKR. Mereka masih mencurigai PAS terutama dari segi negara Islam. Malangnya PKR sendiri telah menjadi lemah dalam PR apabila lapan orang wakil rakyat mereka keluar dari PKR.

Masalah PR sekarang ini adalah lemahnya pemusatan kepimpinan. PKR tidak dapat menjadi leader yang baik lagi mengimbangi DAP dan PAS. Dalam pada itu, PAS sendiri cuba insert pengaruhnya untuk menjadi leader dalam Pakatan Rakyat. Sesuatu yang DAP tidak senangi. 

Retak menanti belah? Kita saksikan drama seterusnya.

3 comments:

vulcan933 said...

minta nik ajis berdoa supaya menang GE 13 nanti

bayan said...

Salam Bro,Nik Ajis dah tinggal seluar dalam aje.Itu pun jenis cerut tali.Kalau hang tak percaya,cuba selak kainnya.

Bertanding asik kalah aje,doa tak menjadi kot.Bertaubat lah Nik Ajis.Balik kepangkal jalan.Ulamak2 kat India,Pakistan dan Banglades terperanjat beruk mendengar Yg Nik Ajis jadi ahli politik dan suka mencarut dan mengata orang.

Anonymous said...

Salam saudara,
Saya sependapat dengan saudara..tak perlu panjang lebar..rakyat tenang undi datang..as simple as that..tq