Followers

Thursday, March 24, 2011

Cyber Civil War.

 Prolog

Awan agak berat di ufuk timur. Mungkin membawa hujan yang bakal lebat sebentar nanti. Darah-darah mengalir membasahi bumi. Selepas pertempuran usai, kata orang selalunya hujan akan turun selebat-lebatnya. Mungkin bagi mensucikan bumi dari darah yang terkorban. Mungkin dunia yang sudah tua ini menangisi kebodohan umat manusia yang suka berperang sesama sendiri. Entahlah.

Babak bermula

Pertempuran hampir tercetus beberapa bulan yang lalu. Baca sini. Isunya blogger terbahagi dua: ada membongkar atau memberi pertanda salah laku seorang menteri. Ada puak yang mengaku nyamuk pula membela menteri berkenaan. Dunia blogger pro kerajaan juga sudah terbelah. Motifnya cukup mudah ditafsiri: kebendaan sering memainkan peranan. Dan bapak menteri selalunya mempunyai 'war chest' yang mencukupi.

Maka bangkitlah blogger-blogger ini mempertahankan tuannya hingga ke titisan darah terakhir. Mereka memancung, mencantas dan membunuh sesiapa saja yang akan menyentuh batang tubuh tuan mereka. Dan katanya pihak yang satu lagi mempunyai kepentingan bukan sekadar wang ringgit tapi jutaan projek.

Oh sejak terbunuhnya Habil, anak Adam sering dimotivasikan oleh kebendaan. Alat 'pembunuhan' mungkin berubah, dari hanya lastik atau batu hingga ke blog bacaan beribu. Kita sanggup membunuh saudara kita hanya kerana sesuap nasi yang lumayan. Kepentingan diri memang motivasi yang paling tinggi.

Ada blogger berkata, ini era 'nyamuk'. Era blogger elit sudah berakhir. Betul juga kerana para elitis jarang terperangkap dengan rating Top Ranking Official ciptaan pembangkang. Mereka ada credential yang ingin disampaikan dan menjangkaui khalayak pembaca yang juga 'civilised'. 

Iye ada golongan suka sensasi namun sensasi tanpa credibility adalah liabilti.

Dunia blogger makin terbelah. Elitis tidak mengubris serangan-serangan nyamuk. Mereka tidak mengendahkan, juga tidak membuat serangan balas. Gerakan mereka juga berjurus kepada 'membuka minda' pembaca kepada cerita hush hush yang ekslusif - bukan sekadar cerita seks. Another Brick in the Wall antaranya.

Penulis tidak memihak. Penulis suka mereka berdamai dan tidak menembak sesama sendiri. Jangan jadikan diri alat kepada ahli-ahli poli-tikus. Lambat laun, mereka akan memanipulasikan diri.Pertahankan institusi dan bukan peribadi.

InsyaAllah perang saudara dapat dielakkan. 'There would never be a good war and a bad peace". Kata Benjamin Franklin.

Epilog 

Hujan memang turun selebat-lebatnya. Golongan yang selamat dari pertempuran terpaksa menguburkan saudara mereka sendiri. Perang memang kejam. Tidak ada siapa sebenarnya pemenang. Dalam babak akhir 'Seven Samurai'; akhirnya tiga dari tujuh samurai yang hidup menyedari bukan mereka pemenangnya. Pemenang yang sebenar adalah para petani yang mengupah mereka. Mengupah mereka dengan hanya tiga kali hidangan nasi bagi memerangi bandit. Empat saudara mereka terkorban demi tiga kali hidangan nasi.

Dalam perang saudara cyber, bukan blogger pemenangnya. Pemenang sebenar adalah poli-tikus.










No comments: