Followers

Wednesday, March 23, 2011

SPM, A dan Rahsia di Sebaliknya

Hari ini Kementerian Pelajaran telah mengumumkan keputusan SPM. Seramai 9,239 pelajar mendapat A dalam semua mata pelajaran berbanding 7,987 orang pada tahun 2009. Dikatakan ini keputusan yang terbaik dalam tempoh empat tahun.

Tahniah kepada mana-mana pelajar yang berjaya cemerlang. Namun membanggakan pencapai pelajar kita yang seramai 9,239 itu tdak bermakna sangat jika kita tahu rahsia bagaimana pelajar kita boleh mencapai keputusan secemerlang itu. Kita masih boleh ramaikan lagi bilangan pelajar mendapat banyak A. Semuanya terpulang kepada kita.

Seperti esei saya sebelum ini berkaitan pendidikan dalam 'Mencari Sang Genius', SPM bukan sebenarnya penanda aras kecemerlangan pelajar kita. Sistem pendidikan kita masih belum benar-benar bebas dari politik. Untuk menjadi negara maju, pendidikan sepatutnya sesuatu yang perlu dibebaskan dari belenggu sentimen, budaya, politik malah agama.

Kementerian Pelajaran perlu menyediakan program bina insan jangka panjang dan tidak boleh sewenang-wenang mengubah polisi untuk menjadi popular seperti halnya PPSMI. Sewajarnya kepentingan pelajar untuk jangkamasa panjang, bukan political mileage yang ditekankan. Kerajaan perlu berani membuat keputusan yang benar, walaupun mungkin tidak popular.

Sesuatu yang menggusarkan saya, keputusan sesuatu peperiksaan seperti SPM ini sebenarnya hanya alat manipulasi golongan tertentu untuk melonjakkan nama mereka. Kita tidak menyediakan piawaian bagaimana untuk mendapatkan A itu. 

Segala terpulang kepada budibicara 'orang-orang' tertentu. Jika mereka rasa ingin ramaikan pelajar mendapat A, untuk kepentingan mileage golongan tertentu, maka standard akan turun pada tahun itu. Saya mendapat maklumat ini dari orang-orang Kementerian Pelajaran juga. Ada yang sebahagian dari mereka  telah bersara.

Dan melonjak gembiralah anak-anak kita kerana boleh score banyak A tanpa mengetahui dengan pemboleh-ubah yang hanya dengan kuasa budibicara 'orang-orang tertentu' mereka yang mungkin tidak layak menjadi layak mendapat A. Maka lahirlah budaya syok sendiri.

Saya sentiasa menentang pendidikan sebagai alat propaganda dan manipulasi politik.


No comments: