Followers

Wednesday, November 4, 2009

Witch Hunt

Pada suatu ketika dahulu di Eropah, juga Amerika, gereja di beri kuasa untuk mencari dan membunuh sesiapa yang dianggap pengamal sihir. Di Sepanyol, Spanish Inquisator merupakan intitusi yang digeruni kerana mereka boleh menuduh dan membakar sesiapa sahaja yang mereka labelkan 'pengamal sihir.'

Apabila pemikiran rasional menular di Eropah pada zaman Englightment, kekuasaan gereja di cabar dan ramai orang Eropah meninggalkan agama kerana yakin agama hanya dogma.

Islam sebaliknya sebuah agama yang mengamalkan toleransi. Di dalam Islam tidak ada institusi gereja dan paderi. 'Kasta' ulama merupakan ciptaan yang terkemudian. Syadina Umar sendiri pernah dicabar pendapatnya oleh orang biasa sahaja dan beliau hanya tersenyum apabila seorang pemuda mengatakan jika Umar tidak betul, dia akan betulkan dengan pedangnya.

Kita tidak faham mengapa Islam dizaman moden ini sudah semakin hilang rasionalismenya. Tidak ada toleransi bukan hanya dengan agama lain, malah tidak boleh tidak sependapat atau tidak boleh mempunyai mazhab yang lain.

Seperti juga perbezaan pendapat dua sahabat besar, Ali bin Abi Talib dan Zubair Ibnu Awwam, umat Islam terutama yang menganggap mereka ulama tidak menunjukkan sebarang toleransi dengan ajaran yang tidak sealiran dengan mereka - walaupun akidah sama.

Penahanan Dr. Asri adalah episod yang memalukan. Sebagai seorang bekas Mufti Perlis, logikkah beliau mengajar menyalahi akidah Islam seperti Ayah Pin? Jika dari segi feqah beliau mempunyai pandangan sendiri, saya rasa kita perlu juga mendengar hujah beliau.

Atas nama agama, orang-orang dungu dalam masyarakat yang menguasai jawatan dan pangkat berselindung disebalik jawatan menunjukkan kuasa tidak ubah seperti Spanish Inquistor dan Witch Hunter.

Ada seorang pembaca muda saya pernah menyatakan, beliau enggan membaca pendapat-pendapat tentang agama kerana banyak sangat tafsiran. Anak muda ramai yang keliru dan tindakan dungu beberapa orang 'ulama' juga menjadikan Islam sebagai lelucon.

Akhirnya saya masih ingat kata-kata ini:

"Dalam dunia ada dua golongan:

Satu yang beragama tetapi tiada otak,
satu yang berotak tapi tiada agama."


Betapa kita umat Islam merindui golongan yang berotak dan beragama.

2 comments:

udanggalah said...

SALAM BRO.. Agama bila dipermainkan inilah akibatnya.Sampai ketikanya tiada lagi penyampai yang benar maka sampailah saat kebinasaan.

YANG GAMBI said...

Salam bro, ada lagi satu, yang cerdik agama cari duit menipu orang lain, sebab orang-orang itu tidak mahu pakai otak....... kalau tidak masakan dah ada dua bini masih merogol kanak-kanak....... inilah yang dikatakan menipu mengguaka ilmu agama.....