Followers

Friday, June 26, 2009

Panah Perak(Silver Arrow)

Pada tahun 1934, Hitler menjadi Chancellor German telah secara terbuka menyokong Mercedez dalam Grand Prix Eropah. Hitler ingin semua berkaitan dengan German menjadi yang terbaik. Beliau mahu Mercedez sebagai lambang kereta German menjadi dominan dalam perlumbaan berkenaa. Sebelum itu Grand Prix dikuasai oleh kereta dari Itali.

Hitler mengeluarkan belanja besar bagi sponsor Mercedez membina kereta terpantas di litar. Pada masa yang sama, Auto Union yang terdiri dari empat pembuat kereta German iaitu Audi, Horsch, DKW dan Bremer tidak puas hati apabila Mercedez diberi keutamaan oleh Hitler.

Oleh kerana 4 pembuat kereta bergabung, sebab itu hingga kini lambang Audi 4 relung. Mercedez mengeluarkan model W25 pada tahun 1934 sementara Auto Union mengeluarkan model type-A. Auto Union mempunyai satu kelebihan berbanding Mercedez: orang yang mencipta enjinnya adalah Ferninand Porsche. Porsche juga orang yang mencipta Volkswagen.

Porsche mencipta enjin kereta lumba untuk Auto Union dengan menggunakan enjin belakang. Beliau orang pertama mencipta kereta lumba begitu dan hingga kini semua kereta lumba menggunakan enjin belakang. Ciptaan canggih Porsche ini sukar untuk mendapatkan pemandunya kerana mudah terbabas. Pada tahun 1934, Auto Union masih gagal bersaing dengan baik.

Pada ketika itu, negara pengeluar kereta lumba ini adalah seperti berikut: German warna putih, British warna Hijau, Perancis warna biru dan Itali warna merah. Audi menggunakan warna perak.

Pada tahun berikutnya Audi mengeluarkan enjin type-B sementara Mercedez mengeluarkan enjin W50. Berat maksimum yang dibenarkan pada ketika itu adalah 750kilogram. Mercedez melebehi berat sebanyak 1kg iaitu 751 dan mungkin tidak dapat menyertai perlumbaan. Mereka tidak ada pilihan kecuali mengikis cat putih lambang warna kebangsaan German. Setelah dikikis catnya, Mercedez lepas piawaian 750kg tetapi warna keretanya menyerupai Auto Union: warna perak.

Auto Union pula akhirnya mendapat pelumba yang mampu mengendalikan kereta enjin belakang. Ironinya, pelumba berkenaan merupakan bekas pelumba motor. Selepas itu, Auto Union sentiasa menjuarai Grand Prix Eropah ini.

Persaingan Grand Prix Eropah bermula dari tahun 1934 hingga 1939 adalah sentiasa antara dua kereta German ini iaitu Mercedez dan Auto Union. Ada ketika Audi menang dan ada ketika Mercedez menang. Legenda persaingan dua silver arrows ini menjadi buah mulut dalam Grand Prix.

Pada tahun 1939, Perang Dunia meletus dan tiada lagi Grand Prix. Dalam Formula One, Audi tidak menyertainya. Mercedez hingga kini mendapat julukan 'Silver Arrow' walhal Audi merupakan Silver Arrow yang asal kerana kebetulan Mercedez yang asalnya putih menjadi panah perak juga akhirnya.

No comments: