Followers

Friday, June 12, 2009

Berani Berubah?(Versi MCA)

Dalam blognya Screenshots, Jeff Ooi memaparkan survey yang dibuat di laman web Ong Tee Keat 10 bulan lalu samada MCA perlu meninggalkan BN atau tidak. Dalam survey itu, 77.6 peratus setuju MCA meninggalkan BN. Seorang pembacanya memberi komen, sepatutnya MCA meninggalkan BN, walaupun ini akan memaksa PAS dan UMNO bekerjasama demi Melayu(Islam).

Kononnya kaum Cina sudah letih dengan agenda Melayu BN. Malaysia menurutnya, sepatutnya bukan hanya berkenaan Melayu. Saya setuju juga kerana BN tidak pernah meninggalkan kaum lain pun sebelum ini tetapi MELAYU adalah penduduk asal Malaysia ini. Orang-orang Melayu tidak pernah mempelawa nenek moyang Jeff Ooi dan Neil(nama pemberi komen) ini datang ke Tanah Melayu dahulu. Mereka tidak dijemput dengan karpet merah dan datang tanpa diundang ke sini.

Seperti mereka tidak juga diundang ke Indonesia, ke Myanmar, ke Thailand, ke Filipina, ke Singapore(yang mana mereka jadi dominan), ke Eropah atau ke Amerika sekalipun. Mereka sebagai pendatang patut faham perkara ini. Mereka are not welcome at all kalau bukan kerana British yang membenarkan mereka ke sini dan mereka adalah liabiliti kepada penduduk tempatan yang terpaksa berkongsi kuasa dan segalannya malah sekarang 'ketuanan' pun.

Jika UMNO atau BN tidak memerintah, hatta PAS dan PKR sekalipun Melayu tetap tuan di bekas Tanah Melayu yang sekarang ini namanya Malaysia. Melayu Islam Malaysia tidak sanggup ditembak ketika sedang solat jika keturunan Yap Ah Loi memerintah Malaysia.

Jika bukan kerana Perjanjian Inggeris Siam tahun 1909 yang menyerahkan Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada Inggeris, 3 buah negeri berkenaan akan masih di bawah Siam dan mungkin Mahfuz Omar, Mat Sabu dan Husam Musa antara yang terbunuh ketika sedang solat isyak berjemaah. Siapa kata kepimpinan politik Malaysia tidak perlu menjaga kepentingan Melayu. Lihat apa jadi pada Melayu-Thailand?

Saya tahu ramai generasi muda yang buta sejarah dan 'take for granted' keamanan dan 'ketuanan' Melayu ini sebagai natural dan tidak perlu dipertahankan. Sejarah akan jadi lain jika negeri-negeri Melayu di Selatan Thai juga diserahkan kepada British dalam Perjanjian Inggeris-Siam 1909. Tidak ada masalah rakyat Melayu Golok hendak bersembahyang jemaah jika mereka berada dalam kerajaan Malaysia yang diterajui oleh orang Melayu sendiri.

Dalam The Star, hari Khamis 11 Jun 2009, muka surat W36, jemaah Melayu-Thai yang bersembahyang sedang dikawal keselamatannya oleh tentera Thai. Perlukah pemandangan ini berlaku di Malaysia bila Melayu hilang kuasa?


Samada BN, PAS atau tentera memerintah, Jeff Ooi perlu ingat Malaysia hanya berkenaan dengan Melayu dan Melayu sahaja. Kaum lain perlu terima hakikat meraka seperti saudara mereka di Indonesia, Thailand atau di Eropah hanya subculture kepada bangsa asal. Mereka hanya hiasan dan corenya adalah Melayu dan Melayu sahaja. Boleh berniaga dan hidup mewah di Malaysia ini sudah cukup baik.

MELAYU dan MELAYU sahaja merupakan political weltanchaung Malaysia. Ia mengatasi segala parti. Jika BN memerintah, tetap itulah corenya. Jika PR pun sama hatta DAP pun. Ia adalah above all parties, even Malay Rulers. Saya tidak sanggup melihat Melayu Malaysia menjadi seperti di Singapura.

Jeff Ooi sendiri dah boleh jadi Ahli Parlimen pun, tak perlu nak title 'tuan' pula. Jika tidak suka, tuan boleh migrate ke Australia, lagipun nenek moyang tuan memang immigrant pun.

Seperti kata Tun Mahathir 'called me a heretic', saya tidak kisah jika dilabelkan sebagai extremist, chauvanist dan ultra. Demi Melayu, saya sanggup bahkan dipanggil 'criminal'.

6 comments:

dr.todak said...

kalau di negara jiran kita indonesia, org imigrant ni kena guna nama Indonesia tp kat Malaysia boleh guna nama ikut suka hati. kenapa masih ada yg tak puas hati lagi.

dr.todak said...

ramai org kata sapa2 yg perintah dan mentadbir kerajaan Malaysia sama saja. cuba kita tengok negara jiran, mereka pun ada kerajaan tapi sama ke dengan Malaysia.ada ke rakyat negara kita sanggup bawak barang2 junjug kat kepala untuk dijual dari rumah ke rumah di negara jiran?. berapa ramai rakyat Malaysia yg pi sana utk bekerja? tp kalau rakyat negara jiran yg datang ke Malaysia ni memang ramai.kenapa? mereka ada kerajaan kita pun ada kerajaan tp masih sanggup bergadai nyawa datang ke Malaysia.apa bagus sangat ke negara kita ni..adakah negara kita akan lebih baik jika bertukar kerajaan. perlu ke kita pertahankan ketuanan Melayu? cuba lihat ngara di selatan tanahair kita, apa dah jadi pada org2 Melayu? sebagai org bijak pandai tuan2 dan puan2 mesti boleh berfikir.

BAH JANTAN said...

Bah bangga dengan tulisan tuan, tapi adakah pemimpin UMNO sekarang ikhlas menyambung pejuangan terdahulu ? Apakah mulut cakap mempertahankan ketuanan Melayu, dalam hati inilah masa aku tibai dulu, kepada Cina juga harta benda rakyat dijual.....

Kalau Bah teliti profile tuan, Bah mungkin kenal keluarga tuan di kampung Bantal dan Mat Daling, Bah tidak tahu tuan anak sapa, mungkin keturunan yang sama dgn Wan Jalil, ada anak dia seorang nama Wan Samsuri gitu lah.... Bah mungkin orang-orang kampung dah lupa, mungkin ada yang anggap Bah dah mati..... Tapi biarlah ia berlalu....

sri tribuana said...

Terima kasih saudara Dr. Todak, u make a very good points.

Benar Bah, saya anak allahyarham Wan Abdul Jalil, ibu saya Wan Sauja. Wan Samsuri kekanda saya tapi ibunya Wan Rahmah. Wan Sauja kakak kepada Datuk Wan Abu Bakar. Saya sendri tinggal di Kg Bantal sampai umur 5 tahun jer lepas ayahanda saya pulang ke rahmat Allah saya berpindah randah dengan mak mengikut Datuk Wan semasa dia A.D.O Sepang, Kajang, Gombak dan kembali ke Jerantut semasa Datuk bertanding Ahli Parlimen Jerantut tahun 1982.
Saya faham bila Bah nyatakan pemimpin sekarang bukan seperti pemimpin dahulu, zaman ayahanda saya berjuang tidak memandang pangkat dan wang ringgit tapi benar-benar untuk rakyat. Sekarang realiti dah berbeza dan sukar untuk orang berprinsip seperti saya untuk naik kalau tidak menggadai harga diri dan maruah. Biarlah, tidak menjadi apa-apa pun tidak mengapa asal kepentingan Melayu dipelihara dan nak berkhidmat tak perlu pangkat, darjat atau jadi menteri dan yb, buat apa yang kita mampu, Allah tahu juga dan moga diberkati Allah dan diredhai Allah.

Itu sahaja.

kamarularifin said...

saya setuju dengan semangat saudara...masalahnya orang2 melayu tidak bersatupadu dan ini menyebabkan orang2 cina sekarang berlaku kurang ajar dan biadap...sehinggakan mereka lupa asal usul dan juga sejarah...suruh orang2 cina hayati apa kata2 Tan Siew Sin selepas kemerdekaan...

sri tribuana said...

Mereka bukan lupa saudara kamarularifin tetapi kita terlalu lembut. Mengapa di Indonesia mereka tidak seberani di sini?
Fikirkanlah.