Followers

Tuesday, June 16, 2009

Master of Go

Dalam novel 'Master of Go', Yasunari Kawabata secara berkias mengisahkan bagaimana pertembungan dua generasi di Jepun. Go merupakan sebuah permainan seperti catur Cina yang mana memerlukan strategi dan taktik serta kesabaran bagi mengalahkan musuh. Go juga dikatakan lebih kompleks dari catur antarabangsa dan mempunyai lebih banyak kemungkinan.

Dalam novel itu, Kawabata mendapat ilham dari pertandingan Go yang benar terjadi antara Honinbo Shusai menentang Minaro Kitani pada tahun 1938. Dalam novelnya, Honinbo Shusai yang mana seorang grandmaster dinamai 'The Master' sahaja, manakala watak Minaro Kitani dinamakan Otake.

Dalam novel itu juga, The Master telah ditewaskan oleh 'the young upstart' dan beliau meninggal dunia setahun selepas itu. Pertandingan itu mengambil masa selama enam bulan(berdasarkan pertandingan sebenar).

Di mana-mana negara dan bangsa pun, jurang generasi dan pertembungan idea mereka memang terjadi dan bukan perkara baru. Dalam novel ini, The Master lebih tenang, berfalsafah dan menikmati gerak demi gerak tanpa ingin menamat atau memenangi dengan cepat. Di usia tuanya, beliau cuba menikmati 'sengsara'nya permainan itu. Sementara pencabar mudanya lebih aggressif, kadang gopoh tetapi penuh bertenaga.

Penceritaan ini adalah universal walaupun secara berkias berkisar tentang permainan Go. Jurang generasi sering menjadi medan tempur dua generasi yang saling tidak memahami. Dalam era sebelum merdeka contohnya, pertembungan yang ketara antara golongan muda Melayu dengan golongan tua tentang cara menentang British.

Kesatuam Melayu Muda(KMM) yang diketuai oleh Ibrahim Yaakob dan Ishak Haji Muhamad(Pak Sako) sangat membenci British. Mereka juga mewujudkan gagasan Melayu Raya iaitu Melayu Malaysia dan Indonesia patut bersatu menentang penjajah masing-masing dan membentuk satu negara. KMM dianggap oleh British sebagai sayap kiri dan radikal. Memang benar mereka radikal hingga semasa Jepun menakluk Malaya, KMM rela bekerjasama dengan Jepun bagi menentang British.

Sementara golongan Melayu tua pula lebih cenderung mendapat kemerdekaan dengan bekerjasama dengan British dan menentang penyatuan dengan Indonesia kerana mempunyai latarbelakang politik yang berbeza. Pendapat golongan ini membuahkan pertubuhan perkasa tahun 1946 dengan tertubuhnya UMNO di Johor.

Seperti dalam novel Kawabata, golongan muda sering merasakan mereka lebih tahu, lebih aggressif, lebih up-to-date dan lebih bertenaga. Sementara golongan tua pula lebih berpengalaman, tenang, tidak gopoh dan lebih teliti.

Jurang generasi sebenarnya dapat dirapatkan melalui pemahaman sejarah. Walau apapun latarbelakang kita, sejarah sangat penting kerana bila kita tahu asal-berasal sesuatu perkara, kita akan mampu meramal masa depan.

"Those who forget the past, condemned to repeat it" kata George Santayana. Sebagai contoh, Hitler menemu kegagalannya apabila menyerang Rusia bila beliau gagal mempelajari kegagalan Napoleon sebelumnya.

Apabila saya melayari sesetengah blog golongan muda, saya bimbang melihat mereka yang kurang memahami sejarah dan mudah terpengaruh dengan dakyah tentang sesuatu perkara. Ambil contoh Chin Peng dan PKM, saya terkejut sebenarnya apabila saya mendapat tahu begitu ramai sympathizer Chin Peng dan PKM. Jelas mereka tidak tahu apa yang mereka simpatikan itu.

Begitu juga begitu ramai yang gagal berhujah tentang ketuanan Melayu dan bersetuju dengan dakwaan kaum bukan Melayu tentang Melayu sebagai bangsa asal Malaysia. Malah ada yang bersimpati dengan kaum lain itu!

Ramai juga yang menganggap tidak penting siapa yang berkuasa dan sama sahaja. Kita gagal mempelajari dari lipatan sejarah betapa pentingnya keutuhan Melayu itu. Lihat apa jadi kepada Melayu Singapura dan Melayu Selatan Thai? Kita juga tidak dapat memahami pentingnya beberapa Treaties yang mengubah budaya politik rantau ini seperti Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 dan Perjanjian Inggeris-Siam 1909.

Saya tidak salahkan generasi muda sepenuhnya. Sebahagian besar adalah kerana sistem pendidikan kita yang gagal menjadikan pembelajaran sejarah itu vital. Saya sendiri tidak suka matapelajaran sejarah disekolah kerana terlalu banyak fakta dan tahun yang perlu dihafal. Sejarah bukan hanya sekadar tahun dan peristiwa tetapi sukatan pelajaran menjadikannya 'boring' dan 'dry'.

Generasi muda Melayu sudah ramai yang cerdik dan pandai, tetapi jika mereka tidak mempunyai jatidiri ia tidak bererti apa-apa. Walaupun mereka rasa mereka lebih bijak, well verse, internet dan technological savvy, tetapi saya masih ingat ungkapan nenek saya apabila beliau menyindir kami yang sering memperlekehkan golongan tua.

Katanya: "Ibarat kita hendak menyeberang sungai, kalau kau orang baru hendak memegang pengayuh sampan, kami orang tua dah sampai seberang sana dah."

Bacalah 'Master of Go'. Jangan lupa; enjoy it.

3 comments:

bERANIKAN hATI said...

Salam Bro,
Dimana-mana dan bila-bila masapun jurang perbezaan tetap ada. Dalam politk Malaysia ini jelas dan sangat ketara, cuma bagaimana kita mencari titik pertemuan diantara keduanya kerana kita pasti dalam apa-apa keadaan sekali pun kedua-duanya adalah baik dan mambawa kebaikan secara keseluruhan ~ bERANIKAN hATI

Apache said...

Salam bro..pendidikan disekolah perlukan reform yang menyeluruh..Orang cerdik pandai mesti bantu kerajaan . Bukannya mendengar guruh dilangit, Air tempayan dicurahkan..

sri tribuana said...

Reform yang pertama adalah 1Sekolah