Followers

Monday, June 15, 2009

Jenayah di Sebalik Kekayaan

Saya menonton filem Godfather karya Francis Ford Coppolla. Kemudian saya terdorong untuk membaca novel asal yang menjadi asas filem berkenaan. Godfather adalah novel Mario Puzo yang banyak menulis tentang kegiatan mafia. Selain dari Godfather, Mario Puzo juga menulis Dark Arena, The Sicilian dan The Last Don.

Mafia atau Mafioso bererti 'Man of Honour' iaitu organisasi jenayah terancang yang berasal dari Sicily. Hanya orang Sicily sahaja yang bergelar mafia. Al Capone, orang yang pertama mengatur jenayah terancang di Chicago sendiri bukan Mafia kerana walaupun beliau orang Itali tetapi beliau bukan orang Sicily. Hanya orang Sicily yang digelar Mafia.

Sekarang ini, nama mafia sudah disalahertikan. Sesiapa yang terlibat dengan 'mob' atau underworld atau 'triad' akan dipanggil mafia seperti Russian Mafia sedangkan mafia adalah triad dari Sicily sahaja.

Apa yang menarik perhatian saya adalah, apabila kita membuka buku The Godfather, ada tertera kata-kata Balzac: "Behind every great fortune, there is a crime."

Saya membaca The Godfather pada tahun 1992. Kata-kata itu sering tergiang-giang ditelinga saya. Saya rasa ada kebenarannya jika kita teliti kerana berniaga dengan cara 'konvensional' lambat untuk menjadi kaya dan jika kaya pun masih terbatas untuk seorang perniaga jujur mengumpul harta dan modalnya.

Di sebalik 'rich men club' yang muncul mendadak sudah tentu ada yang tidak normal. Di Malaysia(sebenarnya dimana-mana) sentiasa ada muncul jutawan segera. Sentiasa ada golongan yag berfikir macam mana boleh mendapatkan duit dengan cara yang mungkin bukan illegal tetapi irregular.

Pada tahun 1997 ketika terjadi wabak JE yang menyerang peternak babi, penyelesaiannya adalah membunuh babi berkenaan untuk menyekat merebak wabak berkenaan. Sebaliknya, ada pula pihak yang mencadang kepada kerajaan mereka boleh menyediakan vaksin bagi mencegah merebak penyakit itu.

Vaksin itu jika saya tidak silap bernilai 1.5 juta tetapi gagal berkesan. Babi tetap perlu dihapuskan juga. Kerajaan sudah hilang 1.5 juta, babi tetap dihapuskan dan peternak tetap mendapat pampasan. Ini satu contoh ketidakcekapan birokrasi bertindak pantas dan menyebabkan kerugian berganda.

Dalam bukunya 'Intelektual Masyarakat Membangun' Allahyarham Syed Hussein Al-Attas memanggil ini sebagai sindrom 'bebalisme'. Kegagalan golongan tertentu bertindak secara efficient walaupun terdiri dari kumpulan elit dan 'the cream' dipanggil 'orang-orang pandir dalam masyarakt'.

Semuanya hanya kerana disebalik wabak, ada golongan yang nampak 1.5 juta boleh mencetak kekayaan mereka.

Sekarang ini pula ada keresahan golongan tertentu tentang keupayaan GLC(Goverment Link Company) bersaing. Malah ada yang mencemuh GLC sebagai Goverment Losing Concern. Kebanyakkan GLC sekarang ini mengalami kerugian.

Proton mengumumkan kerugian suku pertama sebanya RM342juta. Proton merupakan pet project Tun Dr. Mahathir yang mana satu ketika dahulu merupakan sebuah syarikat lambang kejayaan Malaysia. Proton diberi berbagai perlindungan dan keistimewaan termasuk suntikan RM81 juta geran oleh kerajaan. Walaupun Proton rugi tetapi masih ada golongan tertentu yang boleh membuat duit dengan 'kerugian' Proton ini.

Kerugian juga dialami oleh TNB sebanyak hampir RM 1billion pada separuh suku pertama tahun ini. Maybank pula membeli Bank Dagang Indonesia dari Temasek Holdings dan sahamnya turun selepas pembelian itu kerana pasaran tidak menyetujui pembelian bank berkenaan. GLC rugi tetapi saya masih percaya ada pihak tertentu yang membuat duit disebalik kerugian itu. Dan oleh kerana kerajaan pemegang sebahagian besar sahamnya, kerugian itu merupakan kerugian pembayar cukai.

Di mana salahnya?

Seperti penyelidikan dan ilmu, syarikat-syarikat berkenaan sepatutnya hanya boleh diuruskan oleh golongan professional yang boleh membuat keputusan tanpa campurtangan orang politik.

Lihatlah Petronas, disenaraikan dalam Fortune sebagai syarikat ke 95 terbesar didunia tahun lepas dan lambang kejayaan proffesional Malaysia tanpa campurtangan orang politik. Ada ura-ura perlantikan Datuk Syed Hamid Albar dan Omar Ong ke Petronas tetapi mendapat tentangan untuk menjaga integiri dan work ethic Petronas yang bebas dari campurtangan politik.

Omar Ong merupakan pengasas Ethos Consulting Sdn Bhd dan orang kuat 'Budak Tingkat Empat'. Beliau dikatakan mempunyai hubungan rapat dengan Datuk Seri Najib tetapi imejnya tercalar kerana hubungan dengan 'Tingkat Empat'. Berita terbaru adalah, Petronas menolak perlantikan Omar Ong sebagai ahli lembaga pengarah dan mesejnya jelas: Petronas bebas dalam menentukan arah tujunya tanpa campurtangan politik.

Saya rasa semua GLC perlu menuruti jejak langkah Petronas jika kita mahu terus maju. GLC perlu diliberalkan pengurusannya dan kurang campurtangan orang politik. Saya melihat 'ketirisan' ini bukan hanya GLC, tetapi syarikat milik kerajaan negeri banyak yang rugi. Anehnya, anak syarikat mereka membuat keuntungan dan sudah tentu ada yang tidak kena.

Behind every great fortune, there is a crime. Balzac memang tidak salah sama sekali.

2 comments:

AKK-KAY said...

hanya keuntungan pn yang semua org nak... :S

sri tribuana said...

tak apa lah tapi honest trader x leh gi jauh la