Followers

Sunday, June 7, 2009

Melayu-UMNO + Melayu-PAS = Kekuatan Melayu.

Muktamar PAS sudah berakhir semalam. Pertandingan antara Husam Musa dengan Nasharudin Mat Isa selaku Timbalan Presiden PAS menjadi perhatian. Ini kerana kedua tokoh itu membawa aspirasi yang berbeza dan pendekatan yang berbeza bagaimana PAS melihat hubungannya dengan UMNO. Secara tidak langsung ia akan menguji keutuhan pakatan Pakatan 'Rakyat'.

Sementara Nasharudin Mat Isa memberi gambaran demi Islam dan Melayu, kesanggupan bekerjasama dengan UMNO, Husam yang liberal lebih radikal. Bagi Husam, UMNO adalah musuh azali PAS dan tidak mungkin kerjasama akan terjadi. Minyak dan air tidak boleh bercampur.(Anehnya, kerjasama dengan DAP boleh pula)

Husam lebih senang bekerjasama dengan PR yang mengandungi PKR dan DAP. Husam juga menganggap bahawa PAS merupakan tulang belakang kepada PR yang mana satu-satunya parti yang boleh bersaing dengan UMNO sebagai jaguh memperjuangkan hak Melayu-Islam. Bagi golongan 'ulama' yang diwakili oleh Nasharudin Mat Isa, beliau agak gusar dan kurang senang dengan pencaturan itu, apalagi jika dilihat DAP memperkudakan PAS seperti di Perak.

Keghairahan Husam untuk menjadi jaguh Melayu-Islam terserlah bila beliau mengumumkan Perdana Menteri mesti dari PAS jika PR menang pilihanraya ke 13 nanti. Rumah belum siap, pahat dah berbunyi. Belum menang PR dan tak sepakat.

Kenyataan itu sudah tentu akan menimbulkan rasa kurang senang sekutu mereka, terutama Brader Anwar Ibrahim yang menganggap jawatan Perdana Menteri adalah memang untuknya. DAP juga kurang senang kerana PAS bagi mereka kurang liberal.

Ketidakpakatan 'Rakyat' ini juga terserlah melalui polisi yang berbeza-beza akan dilaksanakan oleh mereka. Sementara Brader Anwar mengumumkan DEB(bagi membantu orang Melayu) akan dihapuskan jika beliau menjadi PM(untuk menarik hati golongan bukan Melayu), Pemuda PAS minta kerajaan BN mengekalkan polisi 30% kuota ekuiti bumiputera. Dalam PAS sudah ada bunyi UMNO juga untuk kebaikan orang Melayu-Islam(tak perlu tag Islam itu kerana menurut perlembagaan, seseorang bukan Islam bukan Melayu).

Alhamdulillah, orang baik dimana-mana.

Sebagai seorang Melayu, kejayaan Nasharudin Mat Isa ini memenangi kerusi Timbalan Presiden PAS ini saya alu-alukan. PAS dan UMNO mungkin lain pendapat dari segi menangani negara tetapi kedua parti ini merupakan parti Melayu-Islam(mengapa saya masih tag 'Islam' di sini? Redundant). Saya juga suka melihat jika kedua parti ini berjinak-jinak demi kepentingan Melayu.

Nasharudin Mat Isa memenangi kerusi Timbalan Presiden PAS dengan mendapat undi sebanyak 480 undi, sementara Husam Musa mendapat 281 undi dan Mat Sabu mendapat 261undi.

Jawatan Naib Presiden di isi oleh bekas Ketua Pemuda, Salehudin Ayub(824), tokoh dari Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Man(871) dan Mahfuz Omar(636).

Dengan kemenangan Nasharudin Mat Isa ini amat diharap kedua-dua parti Melayu ini dapat mencari titikpertemuan persetujuan. Perbezaan pendapat memang biasa dan Rasulullah sendiri berkata perbezaan pendapat adalah rahmat buat umatnya cuma jangan sampai kita ter 'patah arang, terkerat rotan.' Lagipun, semua orang Islam itu bersaudara.

Umat Islam boleh bangun jika mengikut fikiran waras dari mengikut hati. Seperti kata Seneca: "If you want to subject anything to you, subject yourself to reasons."

1 comment:

AKK-KAY said...

OMG!!! setuju2!!! :D i like!!!