Followers

Sunday, February 6, 2011

Tukar Kerajaan Bukan Penyelesaian.

Kita faham masalah mereka. Kita faham masalah rakyat Tunisia, Mesir, Jordan dan Yaman. Kita faham apabila demokrasi tidak disuburkan, suara rakyat tidak didengari dan pemimpin mabuk kuasa serta menjadi corrupted, rakyat yang menanggung sengsara.

"A man was born good", kata Rousseau, "but corrupted by society".

Pemimpin yang ingin mereka tukar itu bukan datang dari langit. Mereka makan, minum, belajar, berkawan dan berkahwin dikalangan orang-orang Arab juga. Hosni Mubarak dan pemimpin lain di Timur Tengah itu merupakan product kepada sistem nilai budaya Arab. Jika budaya Arab mengamalkan kuku besi, maka tidak suburlah demokrasi. Dan begitulah seterusnya.

Semasa Henry VIII mula menaiki takhta, baginda merupakan seorang pemuda yang baik dan lurus. Selepas sekian lama memerintah, beliau telah menjadi monster yang banyak melakukan kezaliman kepada rakyatnya. Baginda memancung dua dari enam isterinya. Beliau membunuh tanpa kasihan penganut Kristian mazhab Protestant. Baginda benar-benar apa yang disifatkan: "All powers are corrupted, absolute power corrupt absolutely".

Marcos telah digulingkan pada tahun 1987, selepas itu Filipina bertukar lima presiden. Ya, kuasa rakyat sudah bangkit dan menggulingkan diktator dan 'First Lady'nya yang terkenal, Imelda tetapi adakah setelah 24 tahun Marcos digulingkan Filipina menjadi maju seperti Amerika, Jepun dan Korea? Jawapannya tidak. Filipina tidak banyak mengalami modenisasi pun.

Tukar pemimpin adalah hanya satu ledakan singkat people's will yang melempiaskan kemarahan dan mencari objek untuk di persalahkan. Segala masalah yang berakar umbi itu sebenarnya perlu dibetulkan diperingkat pendidikan. Bagaimana kita mendidik rakyat kita menjadi intelligent, competitive dan creative. Hawaii akan tetap seperti negara-negara polynesia yang lain, tetapi ianya sangat berlainan sekarang apabila diduduki dan diterap sistem keAmerikaan.

Pemimpin genius seperti Tun Mahathir boleh membina KLCC, KLIA, PLUS Highway, KL Tower dan berbagai lagi. Namun beliau sendiri mengaku gagal mengubah sikap orang Melayu. 

Jadi baik pemimpin UMNO yang corrupted, atau pemimpin PKR yang corrupted dan gila kuasa, atau pemimpin PAS yang corrupted dan keliru dalam ke Islamannya, kita tidak dapat menyalahkan mereka. 

Mereka muncul dikalangan kita. Mereka cambah dari persekitaran kita. Mereka berkembang dalam iklim politik kita. Mereka lahir dari kita. Kita yang menjadikan mereka.

Mereka adalah kita.

"Your character is your destiny."


2 comments:

blogenstarz said...

Benar belaka tu sdr.
Kita jangan mengikut rentak tarian yang sumbang.
Rentak tarian yang sumbang , musnahlah citarasa irama.

izin copy

cantek bebenor !

sri tribuana said...

silakan saudara blogenstar