Followers

Friday, January 8, 2010

Tolenrasi Agama

Menurut laporan dalam blog Rocky Bru, sebuah gereja telah dibakar di Kuala Lumpur. Terlalu awal untuk menyatakan apa puncanya dan siapa dalang yang mengkhiantinya. Kebetulan isu kontroversi menggunakan nama 'Allah' sedang hangat, perbakaran gereja ini berlaku boleh mendatangkan ketegangan jika tidak ditangani dengan baik.

Islam agama yang sangat bertolenrasi dengan penganut agama lain. Dalam sejarah Islam, tidak pernah penguasa atau pemerintah Islam melakukan ketidakadilan kepada penganut agama lain. Semasa zaman pemerintahan Syaidina Umar, beliau sangat melarang menganggu ahli kitab yang mengakui ketuanan Islam i.e kafir zimmi atau kafir yang tidak memusuhi Islam.

Hingga ke zaman Usmaniyah di Turki, terkenal dengan sifat tolenrasi sultan-sultan Usmaniyah terhadap penduduk bukan Islam dalam kekuasaan mereka. Bertrand Russel sendiri pernah mengakui, pemerintah Islam lebih adil dan saksama terhadap penganut agama lain berbanding dengan pemerintah Kristian didalam kekuasaan mereka.

Quran juga banyak menegaskan Allah tidak suka kepada 'oppressor' atau penindas atau pelampau. Allah minta berlaku adil kepada umat manusia walaupun yang tidak Islam kecuali yang jelas dan nyata menentang Islam.

Mari kita kembali ke jalan Allah, berlaku adil dan dapat menerima kewujudan agama lain dan lebih terbuka. Lagipun perbuatan sebegini akan memberi nama buruk kepada Islam yang bermakna 'sejahtera'.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam bro, kawan risau juga dengan insiden ni yang mana kekadang ada pihak sengaja mengambil kesempatan dengan isu, lepas tu tuduh orang UMNO punya kerja.......

Kawan bukan menuduh mana-mana pihak....

semua orang tahu, di negeri Sarawak akan menghadapi P/Raya Negeri dalam tahun ini, kebanyakan masyarakatnya menganut agama Kristian dan lain-lain, memandangkan mereka sedar masyarakat Sarawak sudah mula kurang yakin dengan perjuangan pembangkang, untuk itu, mungkin perkara macam ni akan dilakukan supaya kaum-kaum ini akan benci kepada Kerajaan BN.........

Kena hati-hati muslihat 'yahudi' laknat ini...