Followers

Sunday, January 24, 2010

Payung

Almarhum Sultan Iskandar Al Haj Ibni Almarhum Sultan Ismail Al Khalid telah mangkat pada 22 Januari lepas. Saya mengucapkan takziah atas kemangkatan baginda.

Beberapa bulan lepas, Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan, Almarhum Tuanku Jaafar juga telah mangkat. Sultan-sultan - individu yang ditabalkan sebagai sultan - datang dan pergi tetapi institusi ini kekal.

Institusi kesultanan sudah lama wujud dalam jiwa orang Melayu, lebih lama dari Malaysia sendiri. Seperti halnya yang lain, institusi ini mengalami dugaan dan cubaan dalam meneruskan kesinambungannya.

Di England ketika zaman Oliver Cromwell, mereka memancung raja mereka apabila Parliment bertentangan dengan Royalist. Hanya selepas matinya Cromwell, orang Inggeris kembali ke sistem beraja kerana mereka tidak menemui penyelesaian siapa selepas Cromwell yang boleh menerajui England.

Di Perancis, rakyatnya mengguling dan memancung juga rajanya ketika zaman Revolusi Perancis. Perancis bergolak dengan ramai jiwa terbunuh hingga Napoleon mengembalikan 'law and order' dengan harga beliau sebagai Maharaja.

Di Malaysia, selama berabad-abad, intistusi ini juga mengalami ujian getirnya juga untuk meneruskan kesinambungannya. British pernah mengugut untuk menghapuskan isntitusi ini, apabila UMNO dan orang Melayu bangkit menentang Malayan Union, British faham sentimen antara rakyat dan rajanya sangat kuat.

Di zaman Tun Mahathir, lagi sekali insitusi ini menghadapi cabaran. Raja-raja Melayu boleh dibawa ke mahkamah khas jika mereka melanggar undang-undang. Ini mengurankan kekebalan mereka sebelum ini.

Kebanyakkan generasi Melayu muda akan kehairanan kepentingan institusi ini selain dari melihatkan mereka sebagai redundant dan costly. Malah ada Melayu liberal yang mengimpikan negara republik.

Secara teori kepentinga Melayu di jaga oleh parti Melayu terbesar dan paling berpengaruh. Dan kita menganggap ini sebagai 'lumrah' tanpa mengambil kira perubahan politik yang bakal belaku atau akan berlaku suatu hari nanti.

Kita mempercayai bulat-bulat, orang-orang politik 'kita' akan sentiasa dapat menjaga kepentingan Melayu. Kita lupa, tujuan politik dalam negara demokrasi adalah memenangi pilihanraya tanpa mengira harga. Jika kepentingan Melayu perlu digadai, atau kesucian Islam sendiri, atas nama liberal, saya fikir semua parti politik akan melakukannya

Beberapa kejadian menarik selepas pilihanraya 2008 membuktikan betapa institusi beraja ini benteng terakhir orang Melayu. Apabila parti lemah, sultan merupakan tempat bernaung. Apabila kesucian Islam tidak dapat dibela oleh ahli politik yang 'liberal' - walaupun dari parti yang meletakkan nama 'Islam' dalam namanya - raja-raja Melayu muncul sebagai benteng terakhir mengembalikan maruah dan harga diri Melayu-Islam.

Isu Allah merupakan kayu ukur kekuatan Melayu-Islam, kayu ukur kebolehpercayaan kita kepada jaguh-jaguh politik 'Islam' dan 'Melayu', dan akhirnya kita memerlukan institusi ini kerana dua sebab - para baginda tidak dipilih rakyat, diberi kuasa oleh perlembagaan dan askar-askar mengangkat sumpah setia kepada Agong dan bukan orang politik. Dan kata Mao Tse Tong: "Political power grow out of the barrel of guns."

Kita masih perlu payung ini

No comments: