Followers

Wednesday, January 20, 2010

Cawan Kosong

Saya rasa ramai yang sudah mendengar cerita tentang seorang guru Zen dengan muridnya. Dan muridnya juga bukan calang-calang orang. Murid yang ingin berguru dengan guru Zen ini juga menguasai beberapa cabang disiplin ilmu.

Apabila beliau mendengar guru Zen ini amat bijaksana sedangkan dia tahu, guru ini tidak sepertinya yang boleh menguasai ilmu fizik, matematik, geografi dan berbagai lagi dan dia hairan dimana terletak kebijaksanaan guru ini.

Guru Zen ini melayan tetamu yang ingin menjadi muridnya dengan mengadakan acara minum teh. Beliau menuang teh ke dalam mangkuk bakal muridnya hingga penuh dan hingga melimpah. Muridnya sangat hairan mengapa beliau berbuat demikian.

Menurutnya, jika kita ingin menguasai ilmu baru, kita kena mengosongkan dulu fikiran kita dan tidak boleh dibentuk oleh disiplin ilmu yang lain. Seperti cawan penuh, ditambah lagi tehnya akan melimpah dan melimpah kerana fikiran lama 'refuse to go.'

Kebanyakkan kita adalah seperti murid berkenaan, terlalu taksub dan cling dengan idea lama dan tidak dapat menerima pembaharuan. Setiap kali ada tokoh 'mujadid' kita akan tentang kerana menyalahi konvensyen.

Marilah kita kosongkan 'cawan' kita untuk menerima input baru.

No comments: