Followers

Saturday, January 23, 2010

Teori Konspirasi

Pada tahun 1998, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dipecat dari kabinet sebagai Timbalan Perdana Menteri oleh Tun Dr. Mahathir. Itu merupakan 'kontreversi' terakhir Tun sebelum beliau melepaskan kuasa.

Datuk Seri Anwar yang telah lama membina kekuatan dan pengaruh dalam UMNO telah dilihat selama ini sebagai Mahathir's 'blue eyes' boy. Pemecatan ini memang mengejutkan. Kemudian muncullah teori konspirasi dari pihak Datuk Seri Anwar mengapa beliau dipecat.

Semuanya, mengikut golongan Anwarist(ketika itu PKR tiada lagi) telah dirancang dengan teliti, difabricate, dan konspirasi tertinggi melibat individu-individu berkuasa yang hampir dengan Tun. Antara nama yang disebut adalah Peguam Negara sekarang ini, Ghani Patail, Ketua Polis Negara, Rahim Nor, Hakim Augustine Paul dan Setpol Tun, Datuk Aziz Shamsudin.

Kebetulan, hampir tidak jauh dari tahun berkenaan, Mel Gibson melakunkan watak orang yang obssess dengan konspirasi dalam filem 'Conspiracy Theory'.

Tahun 2010 ini, lagi sekali teori konspirasi ini muncul. Sebenarnya, teori konspirasi memang sentiasa muncul jika ada persoalan yang tidak dapat diselesaikan secara tuntas. Ada ruang untuk 'spekulasi' maka akan adalah teori konspirasi.

Tun Mahathir, seperti biasa akan mencetuskan kontroversi. Kali ini berkenaan dengan serangan September 11. Beliau menyatakan serangan ini adalah lakonan USA untuk meyakinkan dunia betapa merbahayanya pengganas Arab-Muslim.

Ini memberi reason'd tat kepada USA untuk menyerang Iraq. Sejak zaman Hellenestic, Barat walaubagaimana barbarian pun akan mengunakan reason d'tat untuk menyerang negara lemah. Ini merupakan sebahagian 'kesucian' diplomasi mereka.

Kemudiannya, menurut penulis blog Outsyed The Box, bekas President Italy, Francesco Cossiga juga percaya serangan itu hanya siasah USA untuk membenarkan mereka mencampuri urusan Timur Tengah yang mempunyai emas hitam.

Pembaca boleh baca sendiri hujah mereka dalam blog Tun dan blog Outsyed The Box. Dan hujah mereka memang bukan clan-calang: berakar umbikan logik yang kuat. Apa yang menarik perhatian saya, dunia memang sentiasa mempunyai teori konspirasi.

Pembunuhan Kennedy, pembunuhan Martin Luther Kings, September 11, Da Vinci Code, Roswell, pemecatan Datuk Seri Anwar dan berbagai lagi. Adakah ianya benar? Nama pun teori.

Tapi kata perpatah Melayu: "Jika tidak ada angin bertiup, masakan pokok bergoyang."

No comments: