Followers

Wednesday, January 27, 2010

Bermain dengan api


Ada sesuatu yang tidak kena dengan Malaysia sekarang ini. Bermula dengan isu penggunaan nama 'Allah' oleh Roman Catholic, hingga isu gereja terbakar, serangan ke atas surau oleh beberapa individu yang tidak bertanggungjawab hingga ke kepala babi di lempar ke surau di Taman Datuk Harun dan Taman Sentosa.

Saya melihat ini isu keselamatan negara bukan isu politik lagi. Keselamatan negara bermula dengan sentimen yang tidak dibendung, bukan hujah dan retorik politik. Malangnya, para ahli politik(poli-tikus) masih cuba bermain dengan api tentang isu ini.

Orang Melayu-Islam di Malaysia memang unik. Mereka mesti Islam untuk menjadi Melayu mengikut perlembagaan dan bukan melalui DNA ibu bapa mereka sahaja sebagai Melayu. Dan isu Allah perlu dilihat dalam konteks setempat.

Saya pernah tulis isu ini kerana Allah hanya satu rujukan kepada Supreme Being dan Islam menyembah dan beriman dengan Allah mengikut akidah ajaran Rasulullah S.A.W. Majoriti umat Islam diluar Malaysia agak liberal dalam soal penggunaan Allah ini kerana berakar umbikan budaya mereka yang memahami Allah sebagai 'Tuhan' walaupun sebelum kerasulan baginda S.A.W.

Di Malaysia lain isunya kerana orang Melayu automatik Islam, sudah tentu bagi mereka isu Allah sesuatu yang besar kerana tidak pernah ada agama lain menggunakan nama Allah kecuali Melayu-Islam. Seperti yang saya katakan, ini menjadi sentimen yang jika tidak dibendung boleh mewujudkan ketegangan kaum dan agama. Sesuatu yang sangat 'unMalaysian'.

Walaupun Melayu-Islam Malaysia agak fanatik dalam soal Islam, tetapi mereka tidak pernah aggressif dan tidak pernah menjadi pencetus jika tidak mereka rasakan adanya pencerobohan dalam hal-hal Islam. Di sini bermula masalah kerana mereka merasakan, penggunaan nama itu mencabar harga diri dan identiti Melayu di Tanah Melayu yang dinamakan Malaysia.

Pihak berkuasa perlu mengambil segera 'pre-emptive' action, tanpa mengira dari parti mana dan agama apa seperti berlaku sebelum ini. Ini gunanya ISA, jika sudah termasuk dalam Akta Hasutan.

Sementara itu, Datuk Seri Anwar sebagai 'haiwan politik' seperti biasa mengekpolitasi kejadian ini bagi menarik undi bukan Melayu dan memberi gambaran betapa tidak tolerannya Malaysia. Dalam articlenya di Wall Street Journal, beliau menyelar kerajaan kerana tidak melindungi pengamal agama lain yang minoriti. Beliau membawa isu pembakaran gereja dan kuil sikh dan tidak menghiraukan kejadian surau yang cuba dibakar dan kepala babi dilemparkan ke surau.

Presiden ABIM dan perjuang Islam tahun 1970an yang melonjakkan namanya dipentas politik Malaysia sebagai wira Islam dan 'incorruptable' bertukar seperti chameleon menjadi tokoh liberal yang memperjuangkan hak minoriti.

Isunya disini, apabila gereja dibakar, kemudian surau, sentimen kaum tidak akan dapat dibendung lagi tanpa mengira siapa salah, siapa yang memulakan dan sebagainya. Dengan ringkas, sudah tidak ada lagi logik apabila sentimen orang Melayu menjadi 'avalanche'.

Perbuatan seorang berdua yang lunatic,membakar gereja atau surau secara isengan tidak boleh dicetuskan lagi menjadi api permusuhan kaum. Jangan main api, nanti Malaysia juga yang 'terbakar'.

No comments: