Followers

Sunday, January 16, 2011

Rosmah Bakal PM?

Menarik membaca posting terbaru Datuk A. Kadir Jasin. Baca sini.

 Saya setuju dengan saranan sesetengah pembahas dalam blog berkenaan agar Datin Sri Rosmah bertanding dan dilantik jawatan rasmi. Ini kerana jika beliau kekal sebagai hanya 'Wanita Pertama' akan kedengaran rungutan kesahihan atau kewajaran tindakan-tindakan 'kenegaraan'nya.

Jika beliau masuk politik dan dipilih oleh rakyat; tidak akan ada lagi suara-suara sumbang. Jika Wan Azizah boleh mengapa tidak Rosmah. 

Tapi politik merupakan pedang dua mata. Ia boleh membunuh musuh, boleh juga membunuh diri sendiri. Lebih enak menunggang harimau, selagi menunggangnya, kita berkuasa. Apabila harimau kita mati, atau kita terpaksa turun darinya, nah silap-silap kita dibaham olehnya. Tak percaya tanya Khairy.

Khairy tidak puas hati hanya sekadar menunggang harimau. Beliau memilih untuk menyertai politik, bergelumang dengan rakyat biasa dan menyertai sarang 'binatang-binatang buas'. Beliau juga pernah diuar-uarkan bakal PM sebelum berumur 40 tahun. Dululah ketika Khairy belum turun dari harimaunya.

Tiger, tiger, burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Dare frame thy fearful symmetry?
                                                       -Tiger by William Blake.

Tapi sekarang......? Cian anak omak.

Jiang Qing merupakan isteri kepada Mao Zedong. Beliau 'menunggang harimau' selagi Mao masih hidup. Beliau merupakan ketua kepada 'Gang of four'. Setelah Mao mati, beliau dibicarakan dan dihukum bunuh. Dalam politik China, seseorang boleh dihukum bunuh apabila harimaunya mati. Literally.



Baca Gang of four.

Selamat bersantai dihari minggu.

No comments: