Followers

Friday, January 21, 2011

Facebook, Blog, Kematian dan Hilang Rasa Kemanusiaan.

Dalam setahun yang lepas, isteri saya yang masih berada di Ireland sms saya memberitahu seorang abang kawannya meninggal dunia. Kematian abang kawannya itu merupakan kematian mengejut, kerana Allahyarham masih muda. Dan isteri saya menyatakan, beliau berasa aneh apabila mendengar berita kematian itu kerana laman facebook dan blog Allahyarham masih wujud dan masih aktif.

Facebook Allahyarham tidak 'mati'. Masih ada yang minta add sebagai kawan, masih ada yang menulis di wall atau tag gambar. Begitu juga dengan blognya, masih ada yang hantar komen dan mungkin tidak tahu penulisnya telah meninggal dunia.

Pada 12hb Januari lepas, sahabat saya Abd Aziz Shaharun aka Yang Gambi telah meninggal dunia. Pemergian beliau juga agak mengejutkan. Malah beliau masih sempat membuat posting terakhir pada 9hb Januari, beberapa hari menjelang kematiannya. 

Selepas pemergian beliau, kadang-kadang saya buka juga blog dan facebooknya. Masih ada yang komen  diblog Allahyarham, kebanyakkan menyatakan takziah kepada keluarganya. Kadang-kadang saya terlihat orang tag gambar ke wallnya di facebook. Agak sukar saya menerima bahawa beliau sudah tiada.

Namun demikian, saya kesal dengan sikap sesetengah manusia, penyokong PAS dan pembangkang yang mengutuk Allahyarham walaupun beliau sudah tiada. Mereka yang mengaku memperjuangkan Islam sanggup mengata dan mencerca orang yang sudah tiada seolah-olah mereka berhak menentukan siapa  yang Allah akan redha dan siapa yang Allah akan murka.

Mereka makin hilang sifat kemanusiaan mereka kerana sangat taksub menyokong sesuatu parti. Mereka sanggup mengutuk walaupun kepada orang yang sudah pulang ke rahmat Allah. Mereka yang masih menjalani kehidupan dan belum tentu di redhai Allah. 

Saya tertanya-tanya, inikah ajaran Islam? Inikah ajaran Quran? Inikah ajaran dan sunnah Rasulullah? Jika tidak, ini bererti mereka sudah jauh menyimpang dari Islam.

Di bawah ini adalah gambar Allahyarham yang telah ditagged oleh Pak Ngah Wee - saya percaya penyokong PAS - yang diuploadkan dalam Facebook. Baca komen-komen mereka dan kata nista mereka. Tuan-tuan nilai sendiri.



 
Dari berita yang tak sohih sahabat kita Aziz ROMPIN @ MELUKUT SENJA @ AKU YANG GAMBI yang sebelum ini amat kuat sekali membelasah Tuan Guru Nik AZIZ dengan kata nistanya telah kembali alam barzah>>>AL FATIHAH
Added January 13 · ·

    • Normisan Jumain Bior betul beb.... AKU YANGAMBI nie kaki bodek FELDA... Kalo suruh jilat lubang jubo PENGERUSI FELDA... maunya dia jilat...
      January 14 at 12:40am · ·
    • Pak Ngah Wee Aku memomohon kepada Tuan Guru memaafkan Aziz ROmpin ni atas kesilapannya yang banyak mengadu domba sesama islam dan menghina Tuan Guru
      January 14 at 1:27am · · 1 personLoading... ·
    • Penggali Kubur MENGAPA TAK BAGI TAHU PENGGALI KUBUR SENANG AKU NAK SEPAK KEDALAM LUBANG KUBUR
      January 14 at 7:13am · ·
    • Man Kadir Al-Fatihah!
      January 14 at 8:47am · ·
    • Pawang Saleh mati ke mampusss ? > biar betoi2 > ca ca ca ca
      January 14 at 3:29pm · ·
    • Wan Mohd Shahrir Tuan guru hanya manusia biasa, akan diadili oleh Allah juga nanti, xperlu taasub kerana hanya Rasulullah saja yg maksum. Tanpa mengira pegangan, Islam menghormati org yg sudah tiada. Rasulullah pernah berdiri menghormati seorang yahudi mati lalu dihadapan baginda. Kebenciaan sesama manusia, apa lagi sesama Islam bukan ajaran Islam. Dalam Quran Allah berkata akhirnya semua akan terpulang padaNya utk menentu siapa salah siapa tidak. Kita yg hidup ni belum tentu Allah redha; sapa kita nk mengadili org ni betul org ni salah?
      January 14 at 3:31pm ·
    • Pak Ngah Wee Orang yang masih hidup pun kau tak hormati inikan pula dah mampus..kata PS ni.
      January 14 at 3:35pm · ·
    • Pawang Saleh oiii pak ngah wee > betoi dia dah mampussss > mampuss betoi2 > bukan cubaan > aku sangka dia menongkat langit > tak tahu mati > heh bukan dia kot > mampus ni jangan main2 > kalau mati dalam iman tahan juga > kalau mampuss dalam rasuah > Allahuaklbar > ca ca ca ca
      January 14 at 3:41pm · ·
    • Pawang Saleh oiiiii banyak dah orang jasa yg mampuss mengejut > yg lumpuh pun banyak juga > ape sebabnye > ca ca ca ca
      January 14 at 3:44pm · ·
    • Wan Mohd Shahrir Pawang saleh, anda pasti Allah redha dgn anda dgn cara maki hamun mcm ni?
      Anda pasti cara anda ni cara islam?
      January 14 at 7:08pm ·
    • Penggali Kubur ca ca ca ca ca
      January 14 at 11:58pm · ·
    • Langau Hijau Melukut sedang menghadapi nunkar nankir
      Tuesday at 6:58am · ·

1 comment:

Jeepers Creepers said...

puak pas bukanlah pejuang islam sebaliknya perosak islam..mereka lupa mereka juga akan mati, akan ditanya dan mendapat pembalasan keatas segala yang dibuat semasa hidup.