Followers

Wednesday, January 26, 2011

MCA Jangan Jadi Biawak Hidup.

Saya masih belum ke Tenang. Rakan-rakan di Tenang ada memberitahu DAP lebih aggresif meraih undi jika dibanding dengan MCA. MCA yang mendakwa mereka boleh mengembalikan undi kaum Cina ke BN andainya tuntutan mereka diikuti.

Tuntutan demi tuntutan dibuat. Hapuskan kuota 30%, minta Timbalan Perdana Menteri Cina, dan berbagai lagi. Hingga kini undi kaum Cina masih ditakuk lama dalam soal mengundi BN. MCA - dan MIC - secara tidak langsung sudah menjadi beban kepada UMNO. Demi setiakawan, UMNO masih mengusung MCA dan MIC seperti biawak hidup.

Dengan sinis Kickdefella bertanya: mengapa tidak saja UMNO keluar Barisan Nasioanal dan menyertai Pakatan Rakyat. Mampukah MCA membuat kaum Cina sayangkan calon UMNO seperti DAP buat kaum Cina sayangkan Normala? Baca sini.

Another Brick in the Wall  juga melahirkan kereseahan terhadap undi kaum Cina di Tenang. Tenang berada dalam negeri Johor, secara tradisinya kubu kuat BN. Samada Melayu atau Cina, mereka bangga menjadi negeri yang melahirkan UMNO dan seterusnya bangga dengan tradisi BN. Adakah Tenang akan menjadi pemecah tradisi; yang juga boleh dianggap bad omen kepada BN? Sementara ceramah DAP mendapat sambutan hari demi hari, MCA masih 'tidur' dan jika tidak dikawal, Tenang mempunyai potensi menjadi Sibu ke dua.

Sementara itu, DAP berusaha keras untuk keluar dari imej 'chaunavist'nya. Mereka telah rekrut beberapa tokoh muda Melayu. Antaranya anak bekas pembesar UMNO seperti Zairil, anak kepada Tan Sri Khir Johari.  Ini bagaikan persediaan awal DAP untuk mempunyai calon MB, mungkin PM dari kalangan parti mereka sendiri jika keadaan memerlukan.

Baca ulasan Datuk A. Kadir Jasin di sini.

Sementara MCA semakin berundur dalam Barisan Nasional sebagai orang yang memainkan peranan  'pelakon tambahan' atau second fiddle, DAP sedang mempersiapkan diri sebagai 'tuan' dalam wayang kulit Cina. PAS, PKR dan UMNO hanya bidak-bidak, dan Melayu korban terbesar. 





3 comments:

Anonymous said...

mohon link ke http://wicararumi.blogspot.com

Anonymous said...

saya dh link kan blog tun dalam blog saya salam terima kasih tuan

karl said...

saya sudah linkkan trima kasih tuan