Followers

Saturday, October 22, 2011

Mikawa-bushi 2

The Great General Takeda Shingen, Lord of Kai and Shinano.


Pertembungan buku dengan ruas antara Shingen dan Kenshin merugikan kedua-dua pihak. Ini memberi peluang kepada Oda Nobunaga meluaskan pengaruh dan kawasannya di Barat Jepun. Beliau bebas memerangi clan Asakura dan Asai Nagamasa. Beliau juga bebas menggunakan Shogun untuk kepentingan politiknya.

Makin jelas Shogun semakin lemah dan tidak mempunyai kuasa sebenar. Menyedari keadaan itu, dan terdesak, Shogun meminta beberapa daimyo besar membantunya bagi menghapuskan cengkaman Oda. Ini termasuk Takeda Shingen dari Timur dan Mori Motonari dari Barat. Tiada seorangpun yang memberi jawapan. Kedua-duanya tidak berani meninggalkan wilayah mereka kerana ancaman jiran yang aggresif.

Oda sebagai seorang pembenci Sohei atau tentera sami Buddha dibawah Liga Ikko Ikki telah memerangi gerakan itu hingga ke akar umbi. Dalam satu serangannya ke biara, Oda telah membunuh tiga ribu orang rahib samada lelaki dan wanita kerana kebenciannya terhadap campurtangan sami buddha dalam politik Jepun.

Ini menimbulkan kemarahan Shingen dan Kenshin, dan kedua-duanya merupakan penganut Buddha yang fanatik. Shingen dan Kenshin setuju berdamai, untuk memberi laluan kepada Takeda Shingen memerangi Oda Nobunaga.

Akhirnya, apa yang ditakuti oleh Oda menjadi kenyataan. 'Monyet Gunung', seperti ejekan yang sering dilemparkannya telah keluar dari gunungnya. Kali ini beliau mula menyerang Oda Nobunaga. Seluruh Jepun menggeruni serangan berkuda dari unit cavalry Takeda yang tiada tolok bandingnya, termasuk Oda Nobunaga yang gagah berani itu.

Tugas untuk menghalang kemaraan Takeda Shingen terletak pada Tokugawa Ieyasu, sekutu Oda yang menjadi buffer state antara Kai dengan Owari. Sebelum sampai ke Owari, Shingen perlu melalui kawasan Tokugawa iaitu Mikawa. Sebagai seorang kepala perang yang ampuh, tidak sukar bagi Shingen mengalahkan 'the young upstart' seperti Tokugawa.

Dalam pertempuran yang dikenali dengan nama Mikata-ga-hara, samurai Shingen telah mengalahkan tentera Tokugawa dengan mudah.Serangan demi serangan dari tentera berkuda Shingen yang dikepalai oleh Yamagata Masakage, Baba Nobufasa, Kosaka Masanobu dan anak Shingen, Takeda Katsuyori telah menghancurkan sama sekali tentera Tokugawa.

Tokugawa telah melarikan diri ke Hammatsu Castle, berkubu di situ dan menunggu nasib menimpanya. Dalam sejarah hidupnya, pertempuran ini paling hampir mengorbankan nyawanya. Legenda mengatakan, sebaik tiba di Hammatsu Castle, beliau mengarahkan seorang artis mempotretkan wajahnya, bimbang jika beliau terkorban, anak cucunya tidak akan mengenali wajah kepala keluarga Tokugawa.

Sebelum Shingen menyerang Tokugawa Ieyasu, beliau telah membuat perjanjian dengan suku Asakura untuk memberi tekanan kepada Oda dari Barat, supaya Oda tidak dapat membantu sekutunya. Namun demikian, Oda telah menghantar seramai 3000 askar bagi membantu Tokugawa di Mikata-ga-hara.

Kemenangan Shingen di Mikata-ga-hara membuka ruang untuk menyerang Oda secara langsung. Shogun sudah mula kegembiraan. Oda juga dalam bahaya kerana belakangnya sudah terdedah. Hanya tinggal satu halangan antara Oda dan Shingen iaitu Tokugawa. 

Dalam usaha Shingen menakluk Hammamatsu Castle, daimyo agung ini telah terkena tembakan sniper dikepalanya. Beberapa hari kemudian, Shingen telah meninggal dunia, dan sempat berwasiat setelah kematiannya, beliau mengarahkan tenteranya pulang ke Kai, rahsiakan kematiannya selama tiga tahun dan jangan menyerang mana-mana musuh pun. Peristiwa ini telah difilemkan oleh Akira Kurusawa dalam filem 'Kagemusha'.

Hanya kematian mengejut daimyo yang digeruni ini mengurangkan ancaman dari jentera perang Takeda yang digeruni, terutama calvarynya. Dan kematian ini memberi talian hayat kepada Tokugawa serta sekutunya Oda Nobunaga. Shogun kembali bermuram durja.

Bersambung




No comments: