Followers

Friday, October 21, 2011

Gutter Politic - Kedua-dua Pihak Mesti Berhenti.

Apabila anak Lim Guang Eng dibabitkan dalam isu 'Ramas Tetek', maka melompat Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng. Begitu juga dengan penyokong-penyokong DAP yang lain. Saya memang consistent menentang pembabitan tokoh politik dengan keluarga mereka jika keluarga mereka tidak terlibat dalam politik.

Dan saya sentiasa percaya salah bapa tidak patut ditanggung oleh anaknya. Dan vice versa.

Malaysia sepatutnya mengorak langkah kepada politik yang lebih bermanfaat kepada rakyat. Ahli politik tidak sepatutnya mengambil alih publisiti murahan a'la artis dengan isu-isu peribadi yang melibatkan keluarga mereka. Mereka tidak perlu menjadi glamour kerana isu 'ramas tetek', 'China Doll' dan 'berzina di Puduraya'.

Dalam isu terbaru, Lim Guang Eng menyalahkan UMNO dan cybertroopernya. Masalah cybertrooper baik ia dari pembangkang atau dari UMNO, mereka memainkan isu peribadi. Milo Suam dan Topeng Perak Unmasked sebagai contoh, adalah cerminan Parpu Kari dan Papa Gomo di belah UMNO.

Apa yang menghairankan saya, jika pihak cybertrooper pro PKR melakukan kesalahan yang sama, contoh mengeluarkan gambar anak Datuk Nazri Tan Sri Aziz atau anak Perdana Menteri, pemimpin pembangkang seperti Lim Kit Siang dan Lim Guang Eng mendiamkan diri, malah turut serta spin dalam blog dan twitter.

Apabila terkena ke batang hidung sendiri, mereka melompat menuduh UMNO/BN sebagai pengamal politik kotor, atau 'gutter politic'. Mereka menyerat pemimpin UMNO/BN sebagai dalang.

Dr. Chua Soi Lek, salah seorang yang terkena mainan 'gutter politic' lebih rasioanal apabila beliau mengakui, politik kotor adalah mainan dua belah pihak. Setidak-tidaknya ada yang berani memanggil 'a spade, a spade'.

Dan bila terkena atas batang hidung Chua Soi Lek sebelum ini, beliau tidak merengek macam budak-budak baru belajar politik a'la Malaysia seperti LGE dan bapanya. Malah beliau tanpa ragu melepaskan jawatan dan berani tampil mengakui beliau pelakun dalam CD berkenaaan.

Chua Soi Lek tidak menafikan hingga minta qazaf dan empat orang saksi, tidak meletakkan jawatan kemudian menarik balik seperti halnya Elizabeth Wong. Ironinya, Anwar dan Eli Wong lantang bercakap soal moral dan 'gutter politic'.

Untuk berlaku adil, saya gesa semua pihak kembali matang berpolitik, tinggalkan fitnah dan 'gutter politic'. Malaysia memerlukan ahli politik yang boleh menyumbang kepada masyrakat, bukan sekadar men 'spin' untuk menganjak persepsi pengundi untuk membenci parti lawan masing-masing.

For Malaysia, and for a better tomorrow.

No comments: