Followers

Saturday, October 24, 2009

Ukhwah

Kebijaksanaan baginda S.A.W mengsaudarakan orang Muhajirin dengan orang Ansar. Bermulalah ummah dalam Islam iaitu persaudaraan orang mukminin tanpa mengira suku atau bani. Sekian banyak ajaran Islam dan hadis Rasulullah menekankan ukhwah atau persaudaraan dalam Islam.

Ukhwah Melayu Islam terbentuk pada 11 Mei 1946 apabila kepentingan Melayu/Islam terancam. Semua pertubuhan Melayu yang selama ini berselerakan dan berpecah, setuju meleburkan perbezaan mereka dan membentuk UMNO.

Selepas Dato' Onn diberi syarat untuk merdeka bersama kaum Cina dan India, dan setelah usul membawa masuk kaum lain ke dalam UMNO ditolak, Dato Onn keluar dari UMNO dan tempatnya di isi oleh Tunku ABdul Rahman. Ukhwah Melayu/Islam masih utuh dengan UMNO merupakan wadah perjuangan.

Malangnya, ada seorang dari Biro Agama UMNO, bernama Tuan Haji Ahmad Fuad keluar dari UMNO kerana kecewa bukan beliau menerajui kepimpinan tertinggi UMNO tetapi Tunku. Maka wujudlah Parti Islam SeMalaysia atau PAS.

Sejak mula, wujudnya PAS adalah berlandaskan kekecewaan merebut kuasa cuma bertopengkan Islam. Dan ukhwah Melayu/Islam berpecah. UMNO sudah ada saingan sebuah parti Melayu lain yang kononnya lebih Islamik.

Peristiwa 13 Mei 1969 tidak akan berlaku jika PAS yang 'memerangi' saudara UMNOnya membantu mengalahkan UMNO dan memecahkan undi Melayu/Islam lantas memberi ruang kepada musuh Islam sebenar DAP dan Gerakan(ketika itu) berkuasa. Seterusnya meletuslah rusuhan kaum.

Hingga kini, PAS masih bercita-cita untuk menjadi sebuah parti Melayu terbesar menggantikan UMNO. Ini dinyatakan sendiri oleh orang kuat Datuk Nik Aziz, Husam Musa. Sekarang mari kita lihat apa jadi kepada ukhwah sesama PAS sendiri.

Sejak cakap-cakap tentang UG(Unity Goverment) disuarakan oleh beberapa golongan dalam PAS, iaitu golongan Presiden Parti sendiri iaitu Datuk Haji Hadi, ukhwah PAS sendiri nampaknya semacam ada yang tidak kena.

Pertandingan merebut jawatan no 2 diantara Husam Musa dengan Nasharudin Mat Isa dilihat sebagai proxy pertembungan idea antara Nik Aziz yang tidak mahu bekerjasama dengan BN dengan Haji Hadi yang berminat dengan UG ini. Keputusan memihak kepada orang kuat Haji Hadi iaitu Nasharudin Mat Isa.

Setelah sekian lama, luka ini bagaikan sudah sembuh, tetapi parut masih ada. Nik Aziz bagaikan mahu melukakan semula parut ini dengan mencadangkan EGM perlu diadakan supaya PAS boleh memberi kepastian kepada silent majority pendirian sebenar PAS. Ini kenyataan penuh beliau dalam blognya:

“Dengan Muktamar Khas yang boleh menjelaskan dan memutuskan banyak perkara ini, puak-puak atas pagar yang membuat swing votes dan mempengaruhi keputusan pilihan raya juga akan berpuas hati samada nak swing atau tak nak swing lagi kerana mereka sudah dijelaskan oleh keputusan Muktamar Khas berkenaan. Mereka jelas.”

Jadi PAS pun dah kena penyakit EGM juga seperti MCA. Kita sudah lihat natijahnya EGM MCA. Nik Aziz sendiri menyatakan dengan jelas antara tujuan EGM adalah hendak membincangkan isu 'dua tiga kerat pemimpin bermasalah'.

Sudah terang lagi bersuluh, ke mana perginya EGM ini. Nama Hasan Ali dan Mustafa Ali disebut kerana tidak sudah-sudah hendak menghidupkan isu UG ini. Walaupun tidak secara nyata tetapi nama Haji Hadi juga terbabit apabila beliau mengungkap: "Bila Mesyuarat Agong tak mahu tukar Presiden, misalnya maka tidak mengapalah. Kita pakat-pakat belalah."

Wah dah makin serius bunyinya 'Tuan Guru' ni. Jika mengikut EGM MCA, akhirnya kedua-dua orang nombor 1 dan nombor 2 terkeluar. Jika PAS hendak menyaingi UMNO sebagai parti Melayu terbesar, ukhwah perlu dijaga dan jangan berpecah.

Mungkin juga, ukhwah PAS adalah seperti 'ukhwah' penubuh parti ini iaitu Ustaz Fuad. Mungkin ukhwah mereka bererti tinggalkan kawan apabila tidak sependapat. Mungkin ukhwah mereka bermakna 'cas keting'.

Kita tunggu dan lihat sahaja.

3 comments:

Frodo Baggins said...

EGM akan menyaksikan Tok Nik Aziz direhatkan ...

Anonymous said...

Salam 1M...
pokcik suka baco apa ekau tulis...ado nampak ilmiah. Tapi bab politik terserlah ekau bias. Apo yang ekau nampak UMNO sebagai pejuang agamo dan bangso? Pado den..pemimpin UMNO yang banyak jual agamo dan bangso. Apo PAS dah buek? Betul ko mereko bertopengkan agamo? Yang pokcik nampak mereko hidop idakle bergelumang dengan rasuah dan penipuan, demi mengumpul harta bendo yang boleh dibolot.

sri tribuana said...

Soal nk sokong sapa soal citarasa pokcik, nama pun demokrasi, dua2 parti org melayu, parti org Islam, cuma kita berbeza pendapat jer