Followers

Monday, October 26, 2009

Sindrom 'Yang Terbaik Hingga Kini'.

Pada 23hb Oktober iaitu hari Jumaat yang lepas, Datuk Seri Najib Tun Razak telah membentangkan bajet 2010. Saya tidak mahu mengulas mengenai intipati bajetnya kerana sudah ramai yang mengulasnya. Saya membaca akhbar Berita Harian keesokkannya dan saya terbaca tajuk: "Bajet 2010: Yang Terbaik Hingga Kini'.

Erm, tahun lepas ramai orang komen macam itu juga. Selepas Tun Abdullah membentang bajetnya yang sangat tidak popular kemudiannya, akhbar melapurkan 'Yang Terbaik Hingga Kini.' Adakah ini satu lagi sindrom bebalisme?

Apalah susah sangat kita nak berterus terang? Apa salahnya kita hanya melaporkan intipati bajet dan reserve komen kita setelah ianya dilaksanakan. Begitu juga apabila mana-mana Perdana Menteri baru memberi ucapan; atau Presiden parti yang baru memberi ucapan, temuramah sesiapa pun jawapannya: "yang terbaik hingga kini".

Saya tidak tahu apa barometer 'yang terbaik hingga kini' itu. Mungkin sesiapa yang baru menjawat jawatan penting merupakan 'yang terbaik hingga kini.' Atau mungkin setiap polisi baru, bajet baru atau kabinet baru komen semestinya melepasi piawaian: "yang terbaik hingga kini."

Journalisme sekarang sudah perlu lebih professional. Kurangkan hiasan-hiasan kerana khalayak pembaca makin bijak dan analitikal. Kita perlukan seorang budak yang menyatakan secara jujur bahawasanya 'Maharaja Telanjang' kerana jelas baginda 'telanjang'.

Please, don't insult our intelligent!

No comments: