Followers

Wednesday, November 9, 2011

Blogger v Poli-tikus.

Maka masanya sudah tiba.

Sudah lama saya mejangka lambat laun akan terjadi juga hal sebegini. Di blog-blog blogger tersohor seperti Papa Gomo, Parpu Kari, GAP dan sebagainya telah menulis perihal mereka dimainkan oleh orang politik. 'Diliwat' menurut istilah mereka.

Al Kisah ada orang kuat atau pegawai tokoh politik yang menjual nama blogger kononnya mohon peruntukkan. Walaupun peruntukkan turun tapi para blogger mendakwa ianya tidak turun kepada mereka. Nama mereka hanya digunakan atau 'diliwat' saja. 

Memang blogger berpengaruh pada zaman ini tapi kadang-kadang kita lupa apabila berhadapan dengan poli-tikus, mereka sudah diajar untuk menjadi 'musang' atau fox kata Machivelli. Sebagai musang, mereka sangat cekap memanipulasikan manusia dan peluang. Bloggers bukan tandingan mereka.

Blogger yang selama ini juga suka bergroup dan berpuak, suka menembak sesama sendiri dari segi mencari pengaruh dan 'ghanimah' sekarang perlu belajar nasihat Machievelli: "Don't put your trust on Prince". Sejak dulu saya berkali-kali mengingatkan mereka.

Tersebut juga al kisah seekor kala dengan katak yang terperangkap dalam banjir. Sang kala yang tidak boleh berenang minta bantuan katak, namun katak enggan kerana mengetahui sangat bahaya membawa kala dibelakangnya. 

Sang kala sangat bijak mempengaruhi, lalu meyakinkan katak jika dia menyengat, dia juga akan mati lemas apabila katak tenggelam. Dengan act of good faith, sang katak membenar kala mem'bonceng' belakangnya. Sampai ditengah, kala menyengat juga sang katak. Sebelum mati, katak bertanyakan kala, mengapa dia disengat sedangkan perbuatan kala ini akan menyebabkan kedua-dua mereka akan mati.

Jawap kala: "Macam mana aku nak tahan, memang aku kala, semulajadinya aku akan sengat juga".

Mari kita baca posting amaran Papa Gomo dalam tajuk : To All Bastard Politician Don't Play With Us.









Sweet Dream

Some of them want to use you,
some of them want to get used by you,
some of them want to abuse you,
some of them want to be abused