Followers

Tuesday, November 9, 2010

Big Trouble in 'little goverment'.

PR semakin menuju kehancuran. Demokrasi dan keterbukaan yang mereka perjuangkan semakin tidak wujud dalam parti berkenaan. Saya pernah menulis perihal tidak ada ruang untuk golongan moderate dalam DAP. Semuanya perlu mendapat restu dinasti Lim. Tan Sri Lee Lam Thye sebagai contoh tokoh DAP yang moderate dan boleh diterima oleh semua pihak tetapi terkeluar dari DAP.

PKR juga sedang dilanda fenomena 'campurtangan atasan', 'tipu undi' dan 'baling kerusi'. Jadi inilah alternatif kepada kerajaan BN. Ternyata mereka lebih bobrok dari yang hendak digantinya.

Nov 8, 2010

Category: Press Release

I wish to announce my withdrawal as a candidate from the contest of Deputy President of Parti Keadilan Rakyat and my resignation from all posts held in the party.

I was offered to join this party under the belief that I could promote enlightened and progressive politics; nurture and develop principled political values and culture that I consider indispensable to the development of democracy and good governance in this country. I was mistaken.

Over the course of the party elections, events have shown that the leadership actively condones malpractices and electoral fraud to achieve its designed objectives. I am certain that any political party with such hypocritical and false values will not be able to offer meaningful reforms to the people of this country.

I have made this decision because there is no attempt on the part of the party leadership to address the various issues of manipulation and unfair electoral practices, although these issues were raised repeatedly.

I wish to thank all the members who have supported me and placed their faith in the cause of reform. It is of utmost disappointment that I am unable to continue in this flawed election process. I remain committed to the Opposition’s cause and will continue to speak about the issues of the common people. Together, we will continue our unabated struggle towards a better government for the people.

Finally, I hope those adoring fans of Anwar Ibrahim will no longer regard me as a “spoiler” standing in the way of their march to Putrajaya. I wish them well.

 

ZAID IBRAHIM 

Di atas merupakan kenyataan akhbar yang dibuat oleh Zaid Ibrahim, bekas Menteri dari UMNO yang menyertai parti renegade UMNO, PKR. Zaid Ibrahim merupakan tokoh yang aneh. Mungkin seperti kata Sayuti Omar, Zaid terlalu idealist untuk menjadi poli-tikus Malaysia. Dia merasakan semua parti tidak sempurna, corrupted dan tidak menepati citarasanya yang suci dan bersih. Baca sini.

Namun demikian, kita tidak boleh pandang remeh dakwaan Zaid Ibrahim tentang kepincangan PKR sekarang ini. Saya pernah menyifatkan PKR sebagai parti yang masih bayi, tidak mempunyai karakter yang boleh dibanggakan seperti DAP dan PAS. PKR boleh mengkhayali 'political utopia', dengan kononnya mereka parti keadilan, saksama, sama rata sama rasa, terbuka dan transparent.

Realitinya, politik adalah politik. Bahkan Mohd Sayuti Omar dalam blognya mengakui mana-mana parti tidak sempurna. Politik sentiasa berkisar sekitar kuasa dan mengekalkannya. Maka berlaku segala macam tipu helah atau under hand seperti yang berlaku dalam PKR sekarang. Mana-mana pengikut PKR yang naive sudah tentu akan kecewa melihat parti mereka diperkoasa(saya tak mahu guna perkataan diliwat) oleh orang-orang yang berkepentingan. 

Outsyed the Box mendedahkan pembongkaran Harith Ibrahim tentang kertas undi 'bocor' menjelang pemilihan PKR. Baca sini. Dalam blognya, lawyer 'bekas kesayangan' PKR ini minta Presiden PKR, Wan Azizah berbuat sesuatu kerana kertas undi boleh dibeli. 

Apa sudah jadi dengan 'government in waiting' ni? Mana keadilan dan ketelusan yang diperjuangkan. Semua ini telah didedahkan oleh orang PKR sendiri seperti Zaid Ibrahim dan Harith Ibrahim. Parti ini bukan hanya akan hilang support dari pengundi keseluruhannya, saya percaya malah dari ahli mereka yang menyertai PKR kerana percaya 'disana adanya 'promised land'.

Lebih membahayakan PKR, apabila Zulkifli Nordin mendedahkan satu per satu kepincangan PKR, selain sebab beliau menyertai dan meninggalkannya. Baca sini. Dalam posting berkenaan, beliau meramal PKR akan berkubur Februari atau Mac 2011, lebih tepat lagi selepas pemilihan pucuk pimpinan PKR. Beliau turut meramalkan akan lebih ramai lagi tokoh-tokoh yang berprinsip akan keluar PKR kecuali Azmin Ali, Nurul Izzah, Sivarasa dan Tian Chua.

Baca juga komen Penarik Beca dalam posting bertajuk Adakah Saifudin sanggup dilihat tak bersih? 

Blogger Penarik Beca memang pembenci UMNO tegar, dan beliau juga pembenci apa-apa yang bersifat menzalimi dan hipokrasi. Beliau selalu mengecam golongan fanatik seseorang pemimpin seperti Nik Aziz dan Anwar Ibrahim. Dalam posting bertajuk Hooray! Rosmah tetap de facto PM selepas PRU ke 13 mengecam demokrasi a'la PKR. 

Meminjam kata-kata Penarik Beca: "Begitu juga, saya tetap tidak yakin proses pemilihan di dalam PKR berjalan adil dan bersih. Tetapi, tentulah kita tidak boleh mengharapkan Tian Chua memimpin demonstrasi Bersih di hadapan pejabat PKR di Merchant Square."

Jika pembenci tegar BN seperti Penarik Beca sendiri meragui masa depan PKR, maka memang PR as little government 'in waiting' face big trouble this time.


No comments: