Followers

Sunday, August 22, 2010

Intepretasi Kenyataan Nazir Tun Razak

Di Kongres Ekonomi yang di anjurkan oleh MCA, setelah Presidennya menuntut antaranya menghapuskan secara berperingkat kuota 30% ekuiti bumiputera, semacam ada satu keresahan dikalangan Melayu. Perbuatan MCA itu bagai trigger ketegangan kaum. Kebetulan diekori oleh kenyataan rasis dikatakan dibuat oleh individu seperti Nur Inshah dan terbaru seorang pengetua dari Kedah. Baca sini

Dalam kongress yang sama, adik Perdana Menteri iaitu CEO CIMB, Nazir Razak dijemput untuk memberi ceramah dalam majlis berkenaan. Kenyataan beliau, "DEB telah dinodai"(in English: NEP was bastardised) menjadi sensasi. Blogger Big Dot Com mempersoalkan kenyataan itu dibawah tajuk Which Eco-system Nazir Razak come from?

Rocky's Bru juga turut mengulas dibawah posting "Strangely, Malays have been very succesful bankers". Beliau sebenarnya quote kenyataan Tun Mahathir dalam blog Tun sebelum ini, dimana Tun menerangkan antara kejayaan DEB, sangat kebetulan pula dengan kejayaan Nazir walaupun kenyataan "NEP was bastardised" dinyatakan kemudian oleh Nazir. Dengan ringkas dan a' la Melayu, Rocky's Bru berkias tanpa DEB yang sudah dinodai, tidak mungkin Nazir akan menjadi CEO paling muda dalam sejarah banking di Malaysia ini.

Persoalan DEB memang dilema. Pada setengah orang, DEB merupakan kegagalan kerana salah pelaksanaannya, memyuburkan amalan korupsi, kroni, dan memberi lesen kepada golongan elit UMNOputra atas nama affirmative action untuk menjarah harta negara. Pada setengah orang seperti Tun Dr. Mahathir DEB ada kejayaannya walaupun tidak sepenuhnya. 

Saya nyatakan persoalan DEB ini sebagai dilema kerana, boleh dikatakan tidak ada orang Melayu yang mencapai kejayaan selepas DEB dilaksanakan dalam pendidikan dan ekonomi tanpa bantuan DEB.Melalui affirmative action, jurang ekonomi antara kaum sedikit sebanyak berjaya dikurangkan. Melalui pendidikan dengan Uitm, biasiswa tajaan MARA dan sebagainya berjaya melahirkan golongan profesional.

Apabila Nazir berkata DEB telah dinodai, telah lari dari maksud asal seperti rancangan Allahyarham Tun Razak, beliau berkata benar. Sebelum ini, Nazir sebenarnya menyokong DEB ini diteruskan tetapi perlu dikaji semula. Baca blog Datuk A. Kadir Jasin. Dalam Mingguan Malaysia, 20 Jun Nazir berkata:

“Bagi saya, matlamat DEB membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat masih relevan dan perlu dikekalkan, tapi pada masa sama kita perlu menambah satu lagi matlamat (iaitu) membina dan mewujudkan masyarakat Bumiputera yang lebih kompetitif. Ini sangat penting untuk memastikan kelangsungan orang Melayu…”

Kelemahan DEB hanya satu: gagal mewujudkan daya saing Melayu untuk berjuang secara terbuka. Jutawan Melayu yang memperolehi faedah dari dasar affirmative action ini sangat bergantung kepada kerajaan. Mereka bagaikan tidak mahu bersaing secara terbuka walaupun mampu. Bantuan kerajaan ini bagaikan candu kepada mereka. 

Sementara saya menyokong DEB ini diteruskan dengan pembaharuan seperti wujudkan daya saing Melayu untuk bersaing secara global dan dengan kaum lain, saya juga minta DEB tidak membantu lagi mereka yang sudah berjaya dan gagal berjaya. Kerajaan pernah memberi 54billion saham sebagai ekuiti dalam usaha mencapai matlamat 30%, sayangnya hanya 2billion saja yang kekal di tangan bumiputera. 

Ada golongan mencadangkan, blacklist sahaja mereka yang menjual pegangan ekuiti itu kerana mengkhianti amanah yang diberi. Saya setuju kerana jika kerajaan perlu bantu dan bantu orang yang sama, sampai bila matlamat itu tidak akan sampai. Dan 'orang yang sama' itu selalunya golongan yang mempunyai acces kepada kuasa. Ini sebenarnya yang dibenci rakyat. Dan mungkin ini maksud Nazir 'was bastardised'. 

Masalah Nazir pula adalah perkataan yang digunakan oleh beliau: "the NEP was bastardised" ini agak kasar kepada sesetengah pihak. Ada bunyi-bunyi seperti kritikan kepada era selepas pemerintahan ayahanda Nazir sendiri. Mungkin ini menimbulkan rasa tidak senang hati pihak tertentu yang masih setia kepada 'The Wise Man'. 

Oleh kerana Nazir, dan ramai Melayu yang berjaya merupakan product DEB, ini menyebabkan rasa tidak senang hati ini bertambah-tambah. Logiknya, tanpa DEB yang 'was bastardised', Nazir sendiri tidak mungkin menjadi CEO paling muda. Beliau anak bekas Perdana Menteri dan adik kepada Perdana Menteri sekarang. Benarkah beliau naik kerana meritokrasi semata-mata? Kata Napoleon: "Ability is nothing without orppotunity". Ramai orang yang lebih brilliant diluar kelompok elit tetapi mereka tiada acces. Tiada acces ertinya tiada peluang. KJ yang brilliant semasa Pak Lah sudah menjadi dungu sekarang ini kerana hilang acces.

Meminjam ungkapan Datuk A. Kadir Jasin terhadap kekalutan politik hari ini, semua masalah timbul sebenarnya kerana kelemahan komunikasi. Tun Mahathir merupakan 'great communicator' walaupun bukan 'great orator'. Beliau eloquonce

Ini kata-kata A. Kadir Jasin dalam komennya terhadap posting diblog Rocky's Bru:

"Maybe Sdr Rocky's Bru our leaders, be they political or business, are no longer able or capable of communicating their ideas (if the have one) clearly, cleverly and intellectually.
They may be highly schooled and hold important jobs, but they are unable to articulate their thoughts.
So when they attempt to communicate their ideas, they are unable to do so in the correct form, context and perspective.
Partly because they do not train their minds to think conceptually. They hardly write and take public speaking for granted.

Thank you"

Kekeliruan timbul hanya kerana perkataan 'the NEP was bastardised', disebalik niat baik Nazir yang dilupakan.



No comments: