Followers

Saturday, August 7, 2010

Apa Sebenarnya 'Hak Melayu'?

Seorang pembaca membuat komen yang agak kesat terhadap Datuk Ti Lian Ker di bawah posting saya bertajuk 'Isytihar Harta'. Memang komen beliau kasar dan tidak relevan dengan posting saya. Saya berbelah bahagi patut saya siarkan atau tidak. Saya juga faham sahaja emosi yang tidak dapat dibendungnya, walau saya tidak setuju bahasa kesat yang beliau gunakan Akhirnya saya memilih untuk menyiarkan.

Untuk berlaku adil, baca sini. Untuk berlaku adil juga, artikel ini tidak di tulis oleh Datuk Ti Lian Ker, hanya disiarkan sahaja. Ianya diambil dari blog loyar buruk, dikatakan  penulis berkenaan merupakan seorang Melayu.

Penulis mendakwa kepalsuan dakwaan apa yang dikatakan 'hak Melayu'. Antara 'hak Melayu' yang dinafikan oleh penulis adalah:

1. Tidak ada diskaun 10% diskaun rumah untuk bumiputera dalam Perlembagaan, lebih tepat lagi Artikel 153.

2. DEB bukan termaktub dalam Artikel 153.

3. Projek kerajaan bukan termaktub dalam Artikel 153.
4. Isu agama seperti pemindahan kuil hindu ke kawasan Melayu bukan 'hak Melayu' juga bukan termaktub dalam Artikel 153.

5. Institusi tertentu PDRM,SPRM dan Kehakiman bukan ekslusif 'hak Melayu', bukan institusi Melayu.

Mari kita berhujah secara rasioanal. 

Penulis mengatakan DEB, kontrak-kontrak,  dan hal-hal perumahan ini memang tidak termaktub secara detail dalam perlembagaan. Tidak juga dalam Artikel 153. Artikel ini memberi kuasa kepadaYang DiPertuan Agong  memelihara 'hak-hak istimewa orang Melayu'. Antara yang disebut adalah tanah rizab Melayu, perkhidmatan awam, permit-permit, lesen dan biasiswa.

Dari apa yang ditulis dalam artikel berkenaan, penulis sudah bosan dengan Artikel 153 digunakan secara berleluasa dalam mempertahankan 'hak Melayu' walaupun tiada dalam perlembagaan. Antara yang disebut adalah diskaun perumahan dan apa yang tertera di atas.

DEB dicapai sebagai hasil Tragedi 13 Mei, apabila jurang pendapatan antara kaum sangat besar. Selama Inggeris menjajah, orang Melayu dan peribumi merupakan bangsa yang paling sedikit beroleh faedah dari penjajahan Inggeris. Affirmative action diwujudkan bagi merapatkan jurang ini yang mana orang Melayu ramai tertinggal dari segi ekonomi dan pendidikan. Perlembagaan hanya menyatakan hal yang sedemikian sebagai 'hak istimewa orang Melayu' dan tidak menyatakan secara detail kerana kena sesuai dengan peredaran zaman. 

Tujuan DEB adalah untuk menyusun semula ekonomi dan memberi peluang kepada bumiputera dan Melayu untuk mencapai pegangan ekuiti sebanyak 30% kekayaan negara. Jika sistem ini gagal kerana ia hanya 'cara' dan bukan 'matlamat', 'hak keistimewaan orang Melayu' perlu diteruskan. Dengan kata lain langkah 'affirmative action' perlu di 'trial and error' hingga mencapai matlamat walaupun tidak dinamakan DEB lagi. 

Kita berdebat soal remeh. Semangat Artikel 153 adalah untuk memberi sedikit advantage kepada bangsa Melayu yang tertinggal dari segi perniagaan dan pendidikan. Jadi soal diskaun 10% perumahan untuk bumiputera, DEB, projek kerajaan dan biasiswa adalah 'alat' atau 'cara' untuk mencapai 'matlamat' menyusun semula ekonomi. 

Memang isu seperti SPRM, PDRM, isu Allah, isu agama seperti kuil dan sebagainya memang dimainkan dalam politik yang sempit. Dan hal sebegini tidak membawa apa-apa faedah kepada agenda memperkasa ekonomi Melayu pun. Ini isu sentimen agama dan adat resam Melayu. Memang perkara sedemikian tidak termaktub dalam Perlembagaan.

Namun adakah peruntukkan kepada sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil termaktub dalam perlembagaan? Memang tidak ada tetapi mengapa Cina menganggap itu sebagai 'hak kaum Cina?'.  Mengapa mereka minta kerajaan membantu sekolah mereka sedangkan kerajaan menyediakan sekolah kebangsaan untuk semua. Kerajaan tidak pernah menafikan hak mereka untuk belajar di sekolah kebangsaan. Dhong Zhou tetap merasakan 'hak Cina dinafikan'. 

Sebenarnya hak kaum Cina adalah bulls*it.


No comments: