Followers

Thursday, February 18, 2010

Taboo


Homosexuality adalah 'harus' diBarat tetapi tidak di Malaysia.


Memang aneh kejadian manusia ini. Allah menjadikan mereka berbagai-bagai bangsa, bertebaran atas muka bumi dan mereka membentuk adat, kebudayaan dan taboo mereka sendiri. Taboo adalah larangan, dan seringkali tidak sama antara sesuatu bangsa dan bangsa yang lain.

Ada taboo bagi sebuah bangsa tetapi tidak bagi bangsa lain. Dalam salah satu siri 'Sex and the City', Miranda bertemu dengan Steve disebuah bar, kemudian mengadakan hubungan sex sebagai 'one night stand' - satu istilah yang common di Amerika. Keesokkannya, Steve yang tertarik dengan Miranda, kembali ke apartment Miranda, mengajak Miranda minum kopi dan 'hangout' dalam usaha mengenali Miranda.

Jawapan Miranda sangat bertentangan dengan budaya Melayu/Malaysia. Bagi dia apa yang berlaku 'just sex' dan dia tidak akan minum kopi dengan 'stranger'. It is ok having sex with stranger tapi bukan minum kopi. Dalam masyarakt Melayu mungkin terbalik, kena ada 'minum-minum kopi dulu', dan lain-lain lagi, baru boleh bincang.

Pakai kasut dalam rumah bagi budaya Melayu memang kurang ajar, bagi 'Mat Salleh', pengotor. Membasuh najis dengan tangan ketika buang air besar bagi Mat Salleh, 'tak hygeine', tapi mengelap dengan tisu, hygeine.

Begitu juga dengan isu liwat. Kebanyakkan negara di Eropah dan Amerika yang beragamakan liberalisasi, sodomy adalah masalah peribadi. Malah atas nama liberalisasi banyak negara membenarkan perkahwinan kaum sejenis. Human rightlah kononnya.

Dan morality juga bergantung kepada taboo atau budaya setempat. Di Malaysia dan banyak negara Islam dan juga negara konservatif, hubungan sejenis menjijikkan. Mereka menjadikan 'public law' atas kejanggalan ini dan mempunyai hukuman terhadap sex luar tabii ini.

Saya tidak faham mengapa 50MP Australia boleh merasai mereka mempunyai hak untuk menandatangani pertisyen membantah dan minta campurtangan kerajaan soal kes liwat Datuk Seri Anwar. Dalam apa ilmu politik, diplomasi dan standard piawaian moral bangsa, agama dan negara manapun, campurtangan urusan negara lain atau 'jaga tepi kain orang' sangatlah biadap dan tidak bermoral.

Tapi semua bangsa sudah maklum keangkuhan ras putih ini. Mereka membuat berbagai peraturan, rules of law dan kononnya sangat liberal, tetapi mereka pula yang menyibuk hendak mengajar 'barbarian how to drink coke and eat Macdonald' - meminjam ungkapan Francis Fukuyama.

Dan masih ada pula dalam bangsa kita sendiri, orang-orang dalam masyrakat kita boleh menyokong sokongan luar ini untuk kepentingan puak mereka - tanpa memikirkan kedaulatan negara kita.

'Right or wrong my people, good or bad my country, go to hell with what the world going to say."

Rindunya orang 'keras kepala' macam Tun Mahathir.

No comments: