Followers

Thursday, February 25, 2010

Sekolah Pondok


Tulisan ini bukan bertujuan menghina sekolah pondok. Seperti halnya yang lain, setiap sistem, pentadbiran dan modul pendidikan, mesti ada cacat celanya. Seperti biasa juga di Malaysia terutamanya, apa-apa berbau Islam seperti sekolah pondok dan 'ulama', tidak boleh dikritik.

Sekolah pondok ini memberi pendidikan 'Islam' terutama feqah. Di zaman moden ini, mereka agak ketinggalan dari segi pendidikan moden seperti fizik, kimia, biologi, sejarah, geografi dan sains sosial. Mereka diajar pelajaran 'ritual' 'agama'.

Bila tamat pengajian, mereka akan menjadi imam, guru mengaji, pembaca doa dimajlis-majlis, ketua membawa tahlil dan apa-apa urusan 'agama' yang ritual. Kadang-kadang juga, mereka ditarbiah dengan fahaman 'politik' guru mereka. Kadang-kadang mereka menjadi fanatik dan membenci semua bersifat kafir.

Ingat apabila saya kata 'kadang-kadang', maknanya tidak semua.

Mereka akan fanatik dengan kitab guru-guru dan imam-imam mazhab. Kelemahannya adalah, Islam merupakan deen dan menguasai 'ritual' agama sahaja bukan semata-mata tuntutan Islam. Saya setuju dengan kata-kata penulis Outsyed Box, Islam bukan agama tetapi deen atau way of life.

Jika pembelajaran yang berat ke 'ritual' ini tidak diimbangi dengan ilmu bantu lain, ia boleh menimbulkan orang-orang yang keliru. Gambar air botol ini saya ambil dari rakan saya yang membelinya disebuah hospital.

Anak rakan saya pula mengalami sakit leukimia. Dia membeli air yasin dan zikir dan doa ini dengan harapan dengan minum air ini akan adanya 'miracle' boleh menyembuhkan sakit anaknya. Anaknya juga mendapat rawatan moden, dan ini hanya sebahagian dari ikhtiar, katanya.

Air ini dijual RM7 sebotol.

Allah minta kita berdoa kepadaNya dan dengan izinNya Dia akan kabulkan. Dia Maha Mendengar dan dekat dengan hambaNya. Islam adalah rasional dan Islam tidak perlu 'orang tengah' seperti Pope, atau Bishop, atau Cardinal untuk menjadi perantaraan dengan Allah.

Saya nasihati dia agar membaca yasin dan sembahyang hajat dan berdoa sendiri. Beliau ragu-ragu doanya akan diterima kerana beliau jahil. Dan saya tidak tahu pula Kalamullah ini boleh dikormesialkan.

Wallahualambisawab

No comments: