Followers

Saturday, December 19, 2009

Tanduk Rusa

Masa saya kecil dahulu, saya ada terbaca kisah cerita rakyat perihal seekor rusa yang mempunyai tanduk yang cantik dan sering berbangga dengan tanduknya. Rusa itu sangat membenci kakinya, kerana kakinya kecil dan kurus.

Suatu hari, rusa berkenaan telah dikejar harimau. Ia berlari dan berlari sementara harimau mengejar dan mengejar. Kaki buruk yang tidak disukainya itulah yang membawa ia jauh dari harimau berkenaan. Malangnya, rusa berkenaan gagal menyelamatkan diri kerana tanduk kebanggaannya tersangkut dicelah-celah pokok-pokok yang rendang.

Sebelum menemui ajalnya, rusa itu sedar kaki buruknya itu lebih berfaedah dari tanduk cantik kebanggaannya selama ini. Dan tanduk itu yang sebenar membawa malapetaka. Ini jadinya apabila 'blessing' bertukar menjadi 'curse'.

Jepun merupakan sebuah negara yang mempunyai'sumpahan'(curse) kerana tiada sumber asli. Dari hanya sebuah negara mundur pertanian diperintah oleh kelas tentera(shogun) akhirnya menjadi kuasa besar industri. Jepun pula menukar 'sumpahan' mereka menjadi 'blessing'.

Banyak negara yang asalnya negara miskin sumber asli tetapi kerana sikap dan karakter mereka akhirnya berjaya menjadi negara besar. Banyak pula negara yang kaya dengan sumber asli gagal menjadi negara maju kerana sikap dan karekter. Akhirnya, seperti rusa tadi, sumber asli kita menjadi punca kegagalan dan menukar 'blessing' menjadi 'curse'.

Kerja ahli politik dan pegawai kerajaan adalah menguruskan dengan elok sumber asli ini. Membawa teknologi dan sumber ekonomi terbaru yang boleh menggantikan sumber asli seperti balak, kelapa sawit, timah, emas, getah dan reserve minyak apabila sumber ini kering nanti.

Perkara ini terlalu simple, mungkin kerana simple kita tidak fikir ianya penting. Sama ada kita di rahmati dengan 'tanduk' atau tidak, tetapi karakter kita yang menentukan kejayaan dan bukan 'tanduk' berkenaan.

Your character is your detiny.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Bro, setuju sangat dengan artikel tuan....

Tok Ngah said...

Just wandering what destiny will it be with our politician ( opposition and ruling ) character.