Followers

Tuesday, December 15, 2009

Rahsia Tun M

Jika kita masih ingat, Tun Mahathir orang paling suka kontroversi. Beliau bergaduh hampir dengan semua institusi dan individu. Beliau pernah berkonfrontasi dengan Raja-raja Melayu, malah tidak keterlaluan jika dikatakan beliau yang mendisiplinkan para 'baginda'.

Beliau bergaduh dengan institusi kehakiman, menyebabkan terpecatnya Tun Salleh Abbas. Beliau juga telah memusnahkan karier politik musuh-musuhnya. Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh dan Anwar Ibrahim semua tidak setanding dengannya.

Beliau bergaduh dengan George Soros, pelobi Yahudi, Al Gore, Keating(bekas Perdana Menteri Australia) dan Amerika Syarikat, Great Britain; beliau juga mengkritik kepincangan sistem kapitalis, kepura-puraan demokrasi Barat dan berbagai lagi.

Namun beliau tetap popular di mata rakyat. Mengapa?

Jawapannya senang, sementara beliau bergaduh dengan tokoh-tokoh dunia dan nasional, Tun M pastikan kebajikan rakyat didahului. Slogan 'rakyat didahulukan' sebenarnya sudah ada dizamannya cuma tidak dilaung-laungkan.

Beliau menentang kenaikkan minyak petrol dan diesel, walaupun subsidi membebankan kerajaan, beliau boleh mengawal harga-harga barang, tidak menaikkan yuran makanan dari 1Rm ke 3Rm.

Jadi PM kata berpuashati dengan KPI Menteri-menterinya. Adakah rakyat berpuas hati? Adakah terbela rakyat dengan harga barang yang naik dan kos sara hidup makin meningkat sedangkan pegawai kerajaan dan menteri-menteri masih berbelanja besar soal yang tidak berkaitan dengan kebajikan rakyat.

Kita menjadi juara dalam pertandingan yang kita juga hakim. Nemo judex in causa sua. Maknanya tiada siapa boleh menghakimi dirinya sendiri atau maxim itu lebih dikenali dengan nama 'Rule of bias'.

Walaupun Tun Mahathir menyelamatkan company anaknya sendiri, rakyar tidak bangun memberontak kerana jika kebajikan rakyat dijaga, orang tidak fikir sangat pasal ketelusan, rules of law dan sebagainya.

Belajarlah dari kegagalan rejim yang lepas, Dinasti Tingkat 4. Those who forget the past, condemned to repeat it. Kata Santayana.

No comments: