Followers

Saturday, January 28, 2012

Jika Jadi PM, Anwar Akan Buka Kedutaan Israel?

Sebelum saya menulis lebih lanjut, sila buka link Wall Street Journal

"I support all efforts to protect the security of the state of Israel."

Ini kenyataan Anwar dalam temuramah dengan Wall Street Journal. Dalam bahasa Melayu: "Saya sokong sepenuhnya usaha mempertahankan negara Israel."

Ini kenyataan dari seseorang yang mengutuk kerajaan BN kerana membayar APCO sebagai badan perunding kerana ada dua orang Yahudi dalam badan berkenaan. APCO adalah perunding antarabangsa dan mempunyai pakar dari berbagai kaum, bukan milik Israel.

Ketika Chelsea mengadakan perlawanan persahabatan dengan Malaysia, ramai muslim yang terkeliru mengutuk kerajaan Malaysia kerana membenarkan Youssi Benayoun bermain di Malaysia. Ini kerana Benayoun seorang Yahudi. Saya berhujah dengan mereka di Facebook, tidak boleh membenci seseorang kerana bangsanya, tetapi wajib kita mengutuk Israel kerana gerakan Zionis Israel mempunyai agenda jahat terhadap umat Islam dan menindas orang-orang Palestin.

Anak-anak muda itu gagal membezakan antara Yahudi dan Israel. Ada Yahudi yang baik, malah ada yang menganut Islam pun. Namun menyokong Israel adalah sesuatu yang tidak boleh dimaafkan.

Dalam temuramah yang sama, Anwar turut menyatakan beliau akan menghapuskan affirmative action yang selama ini melambatkan pembangunan Malaysia. 

If elected, he said he would speed up the removal of racial quotas for university places and focus on helping lower-income groups regardless of race instead of solely aiding ethnic Malays.

Kononnya beliau mendakwa UMNO/BN hanya menolong orang Melayu dan tidak membantu golongan rendahan dari kaum lain. Saya tidak setuju, kerana dalam DEB, antara matlamatnya adalah menghapuskan kemiskinan tanpa mengira kaum.

Apa yang menarik, Anwar akan menghapuskan kuota kemasukkan ke universiti yang selama ini membolehkan ramai Melayu menjadi 'middle class' kerana dasar ini. Tun Dr. Mahathir pernah berkata, ketika beliau belajar sebagai doktor hanya ada beberapa orang sahaja Melayu dalam batchnya. Ratio doktor Melayu dengan Cina dan India ketika British sangat jauh.

Selepas merdeka, kerana adanya affirmative action maka ramai anak Melayu berjaya dilahirkan sebagai doktor, arkitek,engineer dan lawyer. Walaupun masuk universiti kerana kuota bumiputera, ramai mereka cemerlang sebagai doktor, lawyer dan sebagainya.

Malangya semua ini akan berakhir jika Anwar menjadi PM(Nauzubillah min zalik). Dan sekarang baru kita faham mengapa kaum Cina sangat menyanjungi Anwar Ibrahim.


2 comments:

pukimaq said...

Baguih tu.Homo cun ni mesti sokong apa saja keputusan sayangku.Lagipun homo cun ni pun sama macam sayangku jugak,suka bontot.

Anonymous said...

AKU HENSEM

pukimaq
bagus reverse psychology ko
terbaek!