Followers

Saturday, December 10, 2011

Mikawa-bushi 8

Sebelum saya meneruskan siri Mikawa-bushi yang ke lapan ini, saya terpaksa membuat sedikit homework untuk pertempuran di Sekigahara. Kali ini, memory saya gagal mengingat segala titik bengik dan detail bertempuran berkenaan.

Sekigahara adalah Waterloo kepada Ieyasu. Kemenangan ini seperti menangnya Duke of Wellington terhadap Napoleon di Waterloo. Ia mengubah lanskap politik Eropah yang selama dua puluh tahun didominasi oleh Napoleon Bonaparte.

Lanskap politik Jepun juga akan berubah sebaik Ieyasu memenangi Sekigahara. Generasi muda mula mempelajari semula perkataan Shogun - maknanya yang sebenar selepas Oda Nobunaga menghapuskan institusi itu.

Keshogunan Tokugawa akan bertahan selama 250 tahun, dan Jepun sudah melepasi era perang dan huru hara. Akhirnya, kuasa digenggam oleh orang yang kuat. Kelangsungan dinasti Tokugawa ini kerana asasnya teguh yang diletakkan oleh pembina dinasti itu iaitu Tokugawa Ieyasu.

Kedua pakatan - Tentera Barat dan Tentera Timur - bertemu di tempat yang dinamakan Sekigahara. Bentuk mukabumi medan tempur ini memberi kelebihan kepada Samurai Barat yang diketuai oleh Ishida Mitsunari.

Kedudukan Samurai Barat sangat strategik. Mereka berjaya menduduki Gunung Nangu dan Sasao, kedua-duanya merupakan tanah tinggi.

Sementara kedudukan Tokugawa tidak selama. Beliau menduduki Nakasendo, berhadapan dengan Ishida Mitsunari, namun sisinya terdedah kepada serangan Samurai Barat diketuai oleh Kobayakawa Hideaki yang menduduki Gunung Matsuo. 

Apabila pertempuran bermula, Samurai Tokugawa mula menyerang Samurai Barat. Mereka berhadapan dengan Ukita Hideie, Otani Yoshitsugu dan Konishi Yukinaga. Kedua-dua pihak tidak mendapat kelebihan, namun kedudukan Ieyasu dalam bahaya andainya Kobayakawa menyerangnya dari sisi.

Sun Tzu pernah mengatakan kemenangan sesebuah pertempuran itu ditentukan sebelum perang bermula. Ini yang dilakukan oleh Tokugawa Ieyasu. Sebelum kedua-dua tentera ini bertemu, Ieyasu sudah mendapat janji dari Kobayakawa dan suku Mori untuk memihak kepadanya di saat akhir. Ini kunci kepada kemenangannya di Sekigahara.

Apabila pertempuran semakin sengit, Kobayakawa masih neutral dan tidak menyerang mana-mana pihak, Ieyasu mengarahkan unit senapangnya menembak ke arah Kabayakawa bagi memaksanya membuat keputusan. Ini sangat genting, sejarah mungkin akan berubah andainya Kobayakawa setia bersama Samurai Barat.

Akhirnya, unit dibawah Kobayakawa membuat keputusan memihak kepada Tokugawa. Mereka menyerang sekutu mereka sendiri. Begitu juga dengan suku Mori yang enggan bertempur bagi pihak Samurai Barat dan hanya mendiam diri.

60000 kepala Samurai Barat berjaya dipungut. Jelas Pakatan Barat sudah tewas dan hanya tinggal anak Hideyoshi, Hideyori sahaja yang menjadi penghalang kepada cita-citanya untuk menjadi Shogun. 

Ishida Mitsunari dan sekutunya Konishi Yukinaga kemudiannya berjaya ditangkap dan dihukum pancung.

Bersambung

2 comments:

Anonymous said...

AKU HENSEM

SEPATUTNYA MANUSIA2 KORUP SEPERTI MAMI & PAPA LEMBU KENA PANCUNG GAK MCM SAMURAI BARAT TU

sri tribuana said...

Di China n Vietnam, rasuah dihukum mati.