Followers

Wednesday, December 14, 2011

Menjelang PRU ke 13.

Angin PRU ke 13 sedang bertiup kencang. Kedua-dua pihak - Pakatan dan Barisan - sedang merancang strategi akhir masing-masing. Kedua-duanya sedang memperkemaskan dan memantapkan jentera. 

PRU ke 13 merupakan ini 'different ball game' kepada kedua-dua pihak. Tidak seperti PRU ke 12, 'ketika air yang tenang dan Pak Lah sangka tidak ada buaya', UMNO leka dan dibuai mimpi mereka diterima rakyat. PRU ke 11 dengan menang majoriti yang sangat besar menyebabkan Pak Lah dan pemimpin UMNO lain dibuai mimpi indah.

Kempen ala PR ketika itu melalui blog, blast SMS, dan menggunakan internet tidak dilawan dengan berkesan oleh BN. Mereka merasakan dengan mengawal suratkhabar dan ramgkaian media perdana, BN mempunyai kelebihan. Selebihnya, adalah sejarah.

Sekarang sudah berbeza. BN juga sudah menguasai dunia cyber dengan beberapa nama besar dalam blog yang bukan hanya mampu bertahan dalam menangkis spin pembangkang, namun turun melancarkan serangan mendedahkan kepincangan PR.

Ternyata PR tidak membuat sebarang teknik baru dalam menyerang BN. Modus operandinya sama: menyerang beberapa pemimpin BN yang bermasalah, spin dan cuba mengubah persepsi pengundi. Masalahnya selepas PRU ke 12, di beberapa negeri, PR sendiri sudah menjadi kerajaan. Jelas PR mungkin berupaya mendedahkan kepincangan BN namun mereka sendiri mempunyai kepincangan, malah ada yang lebih teruk dari BN.

PR terbukti bukan alternatif kepada BN. Masih asing dan tidak membuktikan prestasi yang menakjubkan. 

PR masih dengan BERSIH, masih dengan Walk to Freedom, masih menyerang SPR, SPRM, PDRM dan sebagainya. Pengundi ingin lihat sesuatu yang lebih dari sekadar idea. Mereka ingin lihat mampu atau tidak PR mentadbir Malaysia lebih baik dari BN.

Dengan PRU ke 13 makin menghampiri kita, sukar untuk meramal apa akan berlaku nanti. Namun saya masih yakin BN masih mampu membentuk kerajaan, namun menang tipis. 



No comments: