Followers

Saturday, May 21, 2011

Siboney



Mula-mula saya mendengar lagu Siboney ini dari album Lisa Ono, Romance Latino, yang merakam keseluruhan lagu-lagu latin. Saya membeli cd berkenaan kerana ada dua lagu yang sentiasa mengujakan saya: Besame Mucho dan Quein Sera. Quein Sera adalah Sway dalam bahasa Latin.








Sebelum  Micheal Buble merakamkan lagu Sway, saya sudah pernah mendengar lagu itu versi latin tetapi bukan nyanyian Lisa Ono. Lisa menyanyikan lagu latin dengan suara yang luar biasa mengujakan saya. Dan saya mula berkenalan dengan Siboney.

Malangnya, Siboney versi Lisa Ono tidak ada dalam youtube. Siboney yang ada versi Connie Francis, dan lagu ini menjadi lagu tema filem 2046, lakonan Tony Leung, Ziyi Zhang dan Faye Wong.




Siboney merupakan sebuah bandar di Cuba. Malah ada yang merujuk Cuba sendiri sebagai Siboney. Lagu ini mengisahkan kerinduaan seseorang yang berkelana. Penyanyi merindukan tanah tumpah darahnya, Siboney(atau Cuba). Di bawah adalah terjemahan lirik Siboney:


Siboney I love you I'm dying for your love
Siboney to the sound of the palm I think about you
Come to me that I love and treasure you all you for me
Siboney to the sound of the palm I think about you
Siboney of my dreams if you do not hear the complaints of my voice
Siboney come unless I die of love
Siboney of my dreams I look forward to my caney
Siboney come unless I die of love
Hear the echo of my singing crystal
Siboney of my dreams I look forward to my caney
Siboney come unless I die of love
Hear the echo of my singing crystal
Do not miss out on between the rough manigua

No comments: