Followers

Tuesday, July 14, 2009

De Javu

Di Selangor berlaku kekecohan apabila Azmin Ali minta Khalid Ibrahim membuat rombakan exco kerajaan Negeri Selangor. Sementara YB Wee dari PKR dalam blognya membuat kenyataan ada aktiviti gelap yang menggunakan pejabat exco kerajaan Negeri Selangor.

YB Teresa Kok dan Ronnie Liu kedua-duanya dari DAP agak berang dengan kenyataan YB Wee tersebut. Di balas pula oleh YB Wee, yang lebih kurang siapa makan cili dia rasa pedas(walaupun secara harfiahnya beliau tidak menyatakan demikian).

Jadi Pakatan Rakyat sekarang berada diambang tidak boleh berpakat lagi. Kasihan rakyat.

Pemimpin mereka tidur atas bantal yang sama, tapi mimpi lain-lain. Kerajaan BN corrupted? Seperti yang sering dilemparkan Pakatan Rakyat. Erm, sekarang sudah jadi kerajaan, baharu tahu menjadi membangkang lagi senang.

De javu kan, kita dah pernah lihat perkara sebegini.

Pakatan Rakyat menghadapi dua masalah. Satu kader-kader kepimpinan mereka yang tidak pandai mentadbir dan berpolitik dengan baik seperti YB-YB yang datang dari PKR kerana kebanyakkan mereka aktivis dan idealis.

Seringkali mereka yang idealis ini akan terkejut melihat realiti politik yang naturalnya 'kotor, tak bermaruah dan keji.' Kejutan pertama mereka apabila melihat pemimpin tertinggi mereka iaitu Datuk Seri Anwar sendiri yang seolah membenarkan mainan sedemikian.

Tidak seperti mereka yang menyertai PKR yang mana mereka dijanjikan 'utopia' politik dan 'syurga' dimana politik ala PKR tidak akan ada cacat celanya, Anwar Ibrahim merupakan ahli politik yang 'machivellian' dan melakukan apa sahaja untuk mendapat kuasa.

Ini tidak difahami oleh kebanyakkan pengikut PKR yang naif dan selama ini merasakan politik BN sahaja yang acak-acakkan dan bobrok. Sekarang mereka tahu, realiti politik yang sebenar dan bukan melalui buku teori organisasi. Bahkan, Anwar sendiri tidak suci seperti yang mereka fikirkan. Anwar bukan seperti Robispierre, 'The Incorruptable'.

De javu lagi? That's politic, after all.

Saya memberi kredit kepada saudara Parpu Kari, yang meletakkan video dalam blog beliau dimana Anwar cuba didekati oleh sekumpulan Angkatan Muda Keadilan(AMK) Ampang Jaya yang hendak menghantar Memorandum Bantahan terhadap YB Zuraidah Lebar. Mereka dihalang oleh pengiring Anwar, tetapi akhirnya berjaya juga menyerahkan kepada Anwar setelah berusaha bersusah payah.

AMK Ampang Jaya tidak puashati dengan cara YB 'manggak'(berlagak), gelaran yang diberikan kepada YB Zuraidah oleh blogger RBF, mentadbir contituencynya.

Seperti biasa dimana-mana pertubuhan pun, dalam video itu saya terdengar keluhan anak-anak muda yang naif: "Saya sayangkan PKR, tolongan jangan buat kami macam ini, bagilah kami bertemu Datuk Seri(Anwar)" Kesian mereka iyer, masuk PKR kerana sangat yakin pemimpin UMNO sombong dan sukar didekati, kini pemimpin mereka pula begitu.

De javu lagi?

Akhirnya masalah universal politik di mana-mana. Tidak kira apa parti kita sokong, apabila mendapat kuasa sama sahaja.

Masalah PR yang kedua adalah, tidak seperti BN yang berjuang untuk semua kaum, PR pula dibentuk oleh parti-parti yang memang tidak boleh berpakat secara semulajadinya. Mereka benar-benar minyak dan air yang tidak boleh bercampur.

Satu parti chauvanist Cina yang memperjuangkan babi lebih dari kaum India Kampung High Chapparal(DAP). Satu parti yang hendak menubuhkan republik Islam tetapi kena bekerjasama dengan parti yang jelas menolak Islam(PAS).

Satu parti lagi(PKR) yang kononnya kuat sangat keadilan dan rules of lawnya, naif dan tersentak melihat permainan politik atasan mereka yang 'cakap tak serupa bikin'. Mereka juga tersentak melihat permainan rakan-rakan gabungan mereka (seperti DAP yang sanggup menjadi alat kongsi gelap) sedangkan ini bertentangan dengan aspirasi mereka.

De javu lagi.





No comments: