Followers

Thursday, July 30, 2009

Betul dan Salah: Kesimpulan

Dalam Perang Jamal, atau Perang Unta, dua sahabat Rasulullah yang menentang Ali iaitu Zubair Ibnu Awwam dan Talhah bin Ubaidillah telah terkorban. Begitu juga dipihak Ali, sahabat Rasulullah, Ammar bin Yassir juga telah terkorban.

Aishah telah dikembalikan ke Mekah dan tidak mencampuri urusan politik lagi selepas itu.

Ali dalam kedudukan yang agak rumit kerana jawatan yang diterima itu agak ad hoc. Sebelum Ali, Uthman bin Affan mendapat sokongan yang merosot dari kaum Ansar di Madinah kerana dasar beliau yang banyak memberi kelebihan kepada orang Quraish dan saudara maranya. Namun demikian, kebanyakkan saudara mara Uthman yang menjabat jawatan penting itu merupakan Quraish yang berkebolehan.

Tidak seperti Uthman, Ali mendapat sokongan padu penduduk Madinah baik Muhajirin mahupun Ansar. Beliau juga mendapat sokongan dari golongan pemberontak dan kaum riddah, yang mana golongan pernah murtad dan kembali ke Islam. Golongan ini tidak diberi layanan istimewa oleh Uthman. Ali tidak membezakan mereka dan mereka menyokong Ali.

Selepas Perang Jamal, Ali menghadapi masalah mengawal Syria atau Damsyik dibawah kekuasaan gabenor yang dilantik oleh Uthman iaitu Muawiyah. Muawiyah merupakan ahli politik yang cekap dan tidak mengiktiraf kekhalifahan Ali.

Penduduk Syria tidak menerima Ali bukan kerana taat setia mereka kepada Muawiyah sangat, lebih kepada polisi Ali yang enggan memberi autonomi kepada Syria. Umar dan Uthman lebih cenderung membenarkan Syria ditadbir sacara autonomi kerana ianya penampan kepada serangan Byzantine atau Rom Timur.

Ali berpandangan berbeza dan beliau lebih ingin menguasai Syria dan mana-mana wilayah Islam pun. Muawiyah sebagai ahli politik yang cekap segera memanfaatkan situasi ini dan dengan tentera Syria yang ada padanya bagi menentang kekuasaan Ali.

Tidak seperti Perang Jamal yang berlangsung selama beberapa jam sahaja, Perang Siffin mengambil masa selama 3 bulan sebelum ianya terjadi. Kedua-dua pihak - baik Ali mahupun Muawiyah - tidak benar-benar ingin bertempur dan banyak usaha diplomatik yang dilakukan tetapi menemui jalan buntu.

Salah satu kejayaan Muawiyah adalah berjaya mengrekruit Amru bin Al As menyertainya. Sementara Ali mempunyai seorang jeneral bekas golongan riddah iaitu al-Asy'ath bin Qays yang setanding bakat ketenteraannya dengan Amru bin Al As tetapi tidak dimeja perundingan.

Apabila tercetusnya Perang Siffin, ketika tentera Muawiyah hampir tewas, mereka menjunjung Quran atas tombak sebagai tanda minta pendamaian. Ali yang keberatan kerana tahu helah mereka, dipaksa oleh golongan qurra untuk menerima pendamaian itu.

Golongan qurra merupakan golongan yang menyokong Ali, tetapi selama beberapa bulan sebelum tercetusnya Perang Siffin menyedarkan mereka bahwa perang tidak menguntungkan sesiapa.

Golongan qurra ini asalnya penduduk sub-urban yang menetap disekitar Madinah, Mekah dan Taif yang digunakan oleh Abu Bakar ketika menentang golongan riddah iaitu golongan yang anti-Madinah. Asalnya mereka merupakan orang kampung dan dijadikan seperti militia tentera oleh Abu Bakar setelah menghantar tentera regular ke utara bagi memerangi Byzantine. Tentera itu telah dibentuk sebelum wafatnya Rasulullah dan Abu Bakar meneruskan polisi itu.

Ini menyebabkan Madinah terancam oleh serangan golongan riddah dan nomad yang anti-Madinah hingga wujudnya qurra ini. Ketika empayar Islam berkembang dizaman Umar, bekas-bekas tanah bangsawan Parsi akan diserahkan dan diamanahkan kepada golongan yang juga dinamakan qurra dan mereka bukan berasal dari Mekah dan Madinah.

Mereka menjadi entiti politik yang berpengaruh dizaman Khalifah Ali. Mereka juga yang minta Perang Siffin dihentikan ketika Muawiyah menjunjung Quran ketika hampir kalah. Mereka juga yang minta Abu Musa Al-Asy'ari menjadi wakil Ali bagi berdebat dengan Amru bin Al As yang terkenal petah berkata-kata dan berhujah.

Golongan qurra ini berharap Abu Musa Al-Asy'ari akan menjalankan agenda bagi kepentingan mereka dan apabila mereka mendapati agenda yang dibincangkan merupakan jalan damai antara Iraq(Ali) dan Syria(Muawiayah) mereka menjadi kecewa dan keluar dari gabungan Ali.

Di sini bermulalah golongan Khawarij yang bermakna 'yang menarik diri.' Munculnya Khawarij ini bermula merosotnya pengaruh dan kekuatan Ali yang bermula gilang gemilang. Ali cuba memujuk mereka di Nahrawan dan ada yang kembali ke barisan Ali, ada yang pulang ke kampung mereka(Kufah) dan ada yang meneruskan perang kecil-kecilan seperti bandit kerana mereka tidak memihak kepada semua parti.

Golongan ini berpendapat, untuk menyelesaikan masalah umat Islam, Ali bin Abi Talib, Muawiyah bin Abu Suffian dan Amru bin Al As perlu dibunuh. Malangnya, rancangan mereka hanya berjaya membunuh Ali bin Abi Talib dan gagal membunuh Muawiyah dan Amru. Khawarij, walaupun hilang ditelan zaman kekal sebagai lambang 'anti-establishment'.

Terbunuhnya Ali menyebabkan anaknya Hasan menjadi Khalifah dan beliau tidak setanding dengan kemahiran politik Muawiyah. Demi mengelakkan pertumpahan darah, beliau mengosongkan jawatan khalifah dan walaupun bersyarat, dan dipersetujui oleh Muawiyah, tidak dapat mengelak merosotnya pengaruh ahlul bait dalam politik Islam selepas itu hingga munculnya gerakan Syiah.

Saya tidak setuju dengan pendapat sahabat saya, Tok Ngah yang amat mudah membahagikan pecahan umat Islam kepada Ahli Sunnah dan Syiah. Syiah mempunyai 12 mazhab dan tidak dinafikan ada antaranya terlalu exreme hingga menganggap Ali sebagai Allah. Ada mazhab mereka yang tidak ada beza dengan ahli sunnah cuma menganggap Ali lebih mulia dari khalifah yang lain(Zaidiyah) dan saya tidak fikir akidah mereka lari kerana itu.

Saya tidak berniat meneruskan lagi posting ini. Pembaca boleh mengkaji sendiri apa yang telah berlaku selepas terbunuhnya Uthman bin Affan. Malah, sahabat akrab Rasulullah sendiri seperti Ali, Zubair dan Talhah berbunuh-bunuhan dan sudah tentu mereka berfikir mereka benar.

Untuk umat akhir zaman seperti kita ini, yang amat terlalu jauh dari punca masalah dan zaman, untuk mengatakan saudara seIslam lain tidak Islamik hanya kerana berbeza pendapat dan berbeza cara melaksankan konsep 'Islam' fahaman masing-masing agak keterlaluan. Walau apapun tingkah laku kita, kejayaan kita adalah diredhai Allah dan bukan menghakimi sesama manusia, sesama Islam kerana akhirnya kita sendiri akan dihakimi oleh Allah.

Walau diparti manapun kita, berdoalah agar Allah meredhai perjuangan kita.

Wallahualam Bissawab.

3 comments:

YANG GAMBI said...

Salam,

Sesungguhnya Allah itu maha pengasih dan pengampun terhadap hamba-hambaNya........

Tetapi ada juga manusia yang merasakan diri sudah terlalu alim, terlalu banyak beramal dengan Allah tetapi memutuskan hubungan sesama manusia, kalau ada pun hanya dalam kelompok mereka sahaja....

Ekeng A/L Etong said...

Masalahnya sekarang, yang dok jadi celaru dan haru-biru, pasai depa mengaku depa saja yang Islam, yang betul. Orang lain tak Islamik, tak betul.

Atuk Banjar Masin said...

Sikap perkauman sangat penting demi mengekalkan kuasa politik melayu/Islam.

Sikap perkauman dikalangan kaum cina dan india sangat tebal dan kukuh, itu sebab mereka boleh hidup senang dan maju di mana2 sahaja di muka bumi ini.

Sikap perkauman cina boleh disama kan dengan bangsa yahudi.

Kaum cina sangat bijak 'menyamarkan' sikap perkauman mereka sehinggakan sukar bagi melayu yang bodoh mengesan nya.

Akhirnya melayu/Islam akan dijajah oleh kaum kafir ini.