Followers

Thursday, April 9, 2009

Mentaliti China

Tiba-tiba saya teringat buku 'Bordeless World' oleh Kenichi Ohmae. Dalam buku itu, dia ada menulis tentang China Mentality. Katanya, orang China selalu menganggap mereka adalah 'centre of the universe.' Jika ada apa-apa yang mengubah dunia ini, dalam mentaliti orang China, ianya adalah orang China.

Kemudian saya teringat pula, Mao Tse Tong pernah berkata, China mempunyai banyak penakluknya dari luar. Orang Manchu, orang Monggol dan berbagai lagi. Yang peliknya di China, bukan penakluk mengasimilasikan orang China mengikut kebudayaan mereka, sebaliknya sang penakluk diasimilasikan menjadi orang China.

Dinasti Ming, dinasti Chin dan dinasti Yuan; semuanya diasimilasikan menjadi pengikut budaya China. Begitu kuatnya mereka dengan adat resam dan budaya mereka, akhirnya sang penakluk yang 'terlarut' dan bukan mereka.

Kemudiannya saya teringat lagi. Orang Melayu sendiri sudah hilang bahasa Melayu(Indonesia/Malaysia). Saya terfikir lagi, bukan hanya bahasa tetapi macam-macam.

Akhirnya saya terilham:

PATUTLAH!

2 comments:

YANG GAMBI said...

kawan setuju sangat pendapat awak, mentaliti Cina ni, kawan ambik satu contoh : Kalau dia nampak seseorang itu ada potensi, boleh beri untung pada dia, dia akan rapat dan baik dengannya, dia akan tawan dengan apa cara sekali pun asal mendapat keuntungan. Akan ditinggalkan macam sampah kalau lu sutak tatak apa-apa kuasa ma.......

f.joe said...

saya bekerja dengan orang dari china dan mentaliti mereka sungguh berbeza. Bukan sahaja degil dan tidak mahu mendengar nasihat malah lagi memburukan orang melayu kita wlaupun dia tinggal di Malaysia.