Followers

Wednesday, May 8, 2013

Message kepada PM: 'Blood, toil, tears and sweat."

Winston Churchill mengatakan: I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat."

Winston Churchill menjadi PM British setelah Neville Chamberlain meletak jawatan menjelang Perang Dunia Kedua. Pentadbiran Chamberlain disertai ramai bangsawan dan ahli perniagaan kerana itu zaman aman. Apabila Churchill mengambil alih, zaman 'bulan madu' itu sudah berakhir. Tidak ada lagi kerusi empuk, wang dan emas, perniagaan bahkan Empayar British sendiri semakin berantakan.

Churchill memilih ahli kabinetnya dengan tawaran "I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat." 

Beberapa hari lagi PM akan melantik jemaah menterinya. Sama seperti Churchill, PM Najib tidak boleh lagi membentuk kabinet dari kalangan yang suka kerusi empuk, mengumpul kekayaan dan terlalu business minded. Jika ingin berniaga, jangan jadi menteri, jadi ahli perniagaan.

PM Najib perlu melantik menteri dari kalangan yang betul-betul boleh berkhidmat tanpa memikir kekayaan peribadi dan kroni, yang berminat membangunkan Malaysia dari segi pendidikan dan kemajuan teknologi. Tidak mahu lagi harga skru dan laptop sampai berpuluhan ribu.

Saya minta PM Najib nyatakan kepada Kabinetnya: "I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat.".

Kebetulan Churchill mengangkat sumpah sebagai Prime Minister pada 13 Mei 1940 di House of Common.

1 comment:

Anonymous said...

Saya sokong pendapat Tuan.
Adakan Perhipunan Agung UMNO dengan segera. Pilih yang benar-benar mahu berkhidmat kepada rakyat, bukan untuk menjadi kaya.

RD.