Followers

Thursday, April 5, 2012

Dilema PAS.

PAS ingin dikenali sebagai parti Islam. Allahyarham Fadzil pernah berkata: "Jangan masuk PAS jika anda cari dunia. Jangan anda pejuang Islam kalau anda nak manusia puji anda.Anda jangan perasan macam anda ulama kalau pejuangan anda hanya setakat serban, jubah dan kopiah. PAS bukan untuk orang yang buru dunia.PAS adalah untuk orang yang buru akhirat......"

Sejak kemasukan golongan yang bukan 'ulama', dikenali sebagai golongan professional atau Erdogan(read hooligan), keaslian amanat Ustaz Fadzil Nor ini sudah boleh dipersoalkan. Mereka - erdogan - sangat meyakini kuasa itu sendiri adalah 'virtue'. Justeru pejuangan 'Islam' perlu berubah, dan boleh dikompromi demi kuasa.

Tanpa kuasa, tidak ada apa yang boleh ditegakkan. PAS sudah bersalin kulit dari pejuangan 'Islam' kepada Machiavellian - yakni mempercayai kuasa itu sendiri merupakan 'virtue'.

Untuk berlaku adil, bukan semua orang PAS setuju. Golongan yang agak ortodoks makin bimbang PAS semakin hilang keaslian pejuangannya apabila parti dikuasai oleh orang seperti Husam Musa, Mat Syabu, Khalid Samad dan Nizar.

Golongan ini makin terpinggir kerana Mursyidul Am mereka sendiri telah dikuasai oleh Husam Musa, yang mana privy Anwar dalam PAS. Ini meresahkan pemimpin grassroot PAS yang bimbang kerjasama 'liberal' dengan parti seperti PKR dan DAP akan mengurangkan undi Melayu. DAP terutamanya, membuatkan PAS kelihatan mengalah dari seinci ke seinci untuk ke Putrajaya.

PAS sudah beberapa kali menganjakkan pintu golnya.

Ini menimbulkan keresahan dikalangan 'puritan' dalam PAS. Kenyataan Dr. Dzul bahawa PAS akan banyak kehilangan undi Melayu juga bukan tanpa dasar. 

Ironinya, parti Islam ini lebih mengharap undi dari kaum Cina dan PKR dari mungkin ahlinya sendiri yang tidak menyetujui pejuangan erdogan(hooligan). Apabila 'Islam' boleh dikompromi, makin PAS kehilangan keasliannya.

Seorang penceramah pernah berjenaka, bertanya: "udang galah itu udang atau galah?" Jawapannya: "Udang." Tanyanya lagi: "Parti PAS itu agama atau parti?" Jawapannya: "Parti".


Patutlah. 

1 comment:

roslan said...

salam, kalau pas betul-betul memperjuangkan islam (al quran sebagai pedoman mutlak, hadis,kata-kata bijakpandai sebagai pedoman sampingan) pasti mereka mendapat sokongan rakyat dan boleh berkuasa di malaysia.

Tapi sayang...