Followers

Friday, September 23, 2011

Ban Video Klip Undilah - Tindakkan Silap dari SKMM.

PM telah ke udara menjelang 16 September untuk mengumumkan ISA akan dihapuskan. Dalam ucapan PM, beliau menyatakan bahawa "era government knows best is over". Telah berkali-kali beliau menyatakan message yang sama. Berkali-kali hingga kita merasakan cliche nya.

Pengumuman penghapusan ISA telah telah digembar-gemburkan sebagai peristiwa besar oleh Kementerian Penerangan. Sebagai lidah kerajaan, kementerian itu berhak melancarkan propaganda mereka. Saya ingat kejayaan terbesar Tun Dr. Mahathir ketika mengembeling tenaga untuk mendapat sokongan rakyat dalam 'SEMARAK'nya. SEtia bersaMA RAKyat. Itu era RTM adalah raja segala raja dalam dunia komunikasi.

Pengumuman PM ISA akan dihapuskan telah disambut dengan berbagai reaksi. Golongan menentang ISA memuji langkah PM sebagai 'bold'(bukan Blackberry),  dan memberi nafas baru kepada kebebasan di Malaysia -seolah-olah Malaysia ini negara polis(police state) selama ini.

Kita tidak perlu buang ISA kerana ISA dicipta untuk memerangi pengganas. Kepada sesiapa yang bukan pengganas, ISA tidak perlu digusarkan. Apa yang Malaysia perlu adalah sedikit kebebasan dalam berkata-kata. Kita perlukan kerajaan yang membenarkan kita berkata-kata dan meluahkan kemarahan atau perasaan juga kreativiti tanpa halangan.

Video klip 'Undilah' telah diarah Peter Teo, saya minta maaf kerana tersalah fakta dalam posting sebelum ini dengan memberi kredit kepada Namewee. Namewee hanya pelakun, salah seorang dari beberapa orang celebrity.

Tidak ada salahnya video klip berkenaan hingga SKMM telah minta beberapa media utama dibawah pengaruh Kementerian Penerangan seperti TV1, TV2, TV3 dan sebagainya untuk berhenti menyiarkan video klip berkenaan. Untuk keadilan, video itu bukan hanya dilakunkan oleh pemimpin pembangkang seperti Tony Pua, Khalid Samad dan Nurul Izzah, turun menurunkan beberapa tokoh BN seperti Tengku Razaleigh, Wee Ka Siong dan YB Rosnah.

Adil bukan?

Alasan SKMM mungkin kenyataan permulaan Ku Li "Malaysia banyak masalah". Saya masih ingat dalam era kegemilangan Pak Lah, apabila Mukhriz memberi pandangan beliau tentang ucapan Pak Lah sebagai "tidak ada yang baru", kepimpinan Pemuda dibawah Datuk Hishamudin telah menghentam.Mukhriz dengan hebat. Budaya feudalisme masih menebal dalam UMNO, kerana antara ramuan demokrasi adalah boleh dikritik.

Biarlah mereka segala rakyat jelata memberi pandangan masing-masing terhadap negara mereka. Tidak perlu disekat. Apa lagi dalam era internet yang boleh ditonton melalui youtube, tindakan sedemikian tidak membantu BN. Malah BN akan dilihat sebagai obsolete dan tidak dinamik.

Mungkin hanya PM yang ingin kelihatan liberal. Namun kita liberal ditempat yang sepatutnya kita tegas. Kita menjadi tidak liberal kepada bidang seni dan pop culture yang sepatutnya kita lenient.

Jangan serius sangat Datuk.

3 comments:

Jeepers Creepers said...

setuju :)

itulah SKMM tak boleh mengawal semua sebenarnya..sedangkan portal fitnah nom1 malaysiakinipun SKMM tak mampu nak ambil tindakan, ini nak sekat video undilah.

kadang kadang pak menteri jalan x sehala dengan PM..tu yang buat kantoi BN nanti.

Anonymous said...

Good well done good video but intro real bad. I vote not bcos Malaysia banyak problem. Compared to many other countries, malaysia has least problem. Razaleigh shud be nuts to accept the skrip. Remove that part, the video shud be ok. With that intro, I smell something fishy abt the whole thing. Well thats my opinion, you may not like it. Like people say, if you want to negotiate sincerely come without any pre-conditions. This videp has a catch but dont know for whom. A little insincere.

sri tribuana said...

salam anon 1:06,

well we can disagree with anything but we cannot barred anyone exercise his freedom of expression as long as he won't bring any danger or chaos to the society at large.