Followers

Tuesday, September 15, 2009

Menghina Negarawan.

MIC, sebenarnya seorang perwakilan sahaja, mencadangkan gambar Tun Dr. Mahathir dikalungkan dengan selipar. Perbuatan itu sangat melampau. Sebagai parti komponen BN, amat biadap jika mencadangkan perkara sedemikian terhadap Negarawan Ulung Malaysia yang pernah memimpin BN selama 22 tahun.

Ramai yang tahu puncanya bermula apabila Tun M memberi pandanga ihklas Datuk Seri Samy Vellu agar berundur dalam usaha meremajakan BN. Datuk Seri Samy minta Tun M jangan campur urusan MIC.

Cadangan perwakilan dari Ampang itu mendapat cemuhan Datuk Seri Samy dan kononnya akan diambil tindakan. Ramai juga menganggap ini cuma drama Tamil berlatarbelakangkan politik Malaysia.

Ramai yang marah dengan tindakan MIC. Penyokong UMNO juga ada yang mencadangkan supaya MIC diambil tindakan dan dilekuarkan dari BN.

Saya masih ingat ketika Tun Abdullah mula menjadi PM, ramai juga pembesar UMNO menghina Tun Dr Mahathir. Jika itu adalah cara terbaik, maka UMNO juga kena keluar dari BN atau BN mengamalkan double standard?

Saya tidak kata tindakan MIC betul. Siapa-siapa yang mengkritik Tun sebagai orang yang membawa Malaysia ke taraf ini memang tidak patut. Seperti kes Kartika, mengapa ada yang dirotan dan ada yang tidak.

Jika nak adil, UMNO juga perlu diambil tindakan, setidak-tidaknya pada individu yang kuat menghentam Tun.

Benar saya makin tidak faham dengan politik 'yes man'.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam, begitulah bila paria sudah berada di gunung tinggi...........

Selamat hari raya, maaf zahir batin.