Followers

Saturday, August 22, 2009

Cult

Ketika sedang sibuk menunggu berbuka puasa, saya membaca buku "World Famous Dictators' nukilan Ian Schott. Buku ini amat ringan bagi standard saya, malah terdapat beberapa fakta yang bias dan meragukan. Walaubagaimanapun, ia agak menghiburkan.

Apabila terbaca tentang Hitler, saya teringat kegilaan beberapa pemimpin, di Asia terutamanya, mencipta cult mereka. Saya dapati, pemimpin yang mementingkan kejayaan berdasarkan 'result oriented' tidak mementingkan cult mereka. Mereka mempimpin dengan wawasan dan membawa pengikut mereka menuju ke wawasan mereka.

Hitler merupakan seorang pemimpin German yang muncul ketika German baru tewas dalam Perang Dunia Pertama dan German dimalukan dengan 'Perjanjian Versailles'. Ramai rakyat German marah dan putus harapan dengan 'Perjanjian Versailles' yang terlalu menekan.

Di saat manusia terlalu kecewa dan putus harapan, jika muncul pemimpin seperti Hitler, yang mana menyentuh nurani dan batin jiwa bangsa yang tewas ini, beliau diterima tanpa bantahan. Beliau dianggap saviour atau penyelamat. Hitler pula bijak memainkan psikologi massa dan logik serta fikiran waras diketepikan.

Hitler memang seorang genius politik tetapi kemusnahan yang dibawa oleh beliau kepada rakyat German amat menakutkan. Malangnya, dari bermula sejarah NAZI yang mana Hitler mencipta cultnya sebagai penyelamat German hingga beliau membunuh diri disaat German hampir tewas, tiada siapa yang berani membantah keputusan gila Hitler. Ini semua kerana cult yang beliau cipta bahwa beliau adalah penyelamat German yang dihantar oleh sesuatu yang 'divine'.

Di Malaysia ini ada ramai juga pemimpin yang suka mencipta cult mereka. Mereka suka dipuja-puja dan dianggap sentiasa betul dan mendapat pertolongan 'ghaib' atau 'divine'.

Bila kita berhadapan dengan cult seseorang personaliti, kita akan lupa kita berurusan dengan manusia biasa yang cenderung membuat kesilapan. Datuk Seri Anwar Ibrahim, sebagai hero pemimpin pergerakan pelajar mendapat 'cult'nya sebagai wira baru dunia Islam dan pembela rakyat miskin.

Kita lupa hakikat beliau cuma pelajar Pengajian Melayu yang tidak cemerlang dalam akedemik dan hanya pandai bercakap. Sejak beliau memasuki kabinet, tidak ada apa-apa yang hebat beliau laksanakan kecuali teori-teori yang tidak berasas. Tetapi, kerana dek kepandaian beliau mencipta cult beliau sebagai pejuang Islam(moden), insan kamil lagi mutakamil, kebanyakkan penyokong lupa kelemahan beliau.

Beliau dipuja dan hampir tiada cacat celanya hingga beliau dipecat dari UMNO.

Pernah Malaysia sendiri mempunyai sebuah gerakan bertopengkan Islam dan mencipta cult mereka juga. Gerakan Al-Arqam yang memuja-muja Abu Ya iaitu Ashaari Muhamad sebagai kononnya mujadid abad ke 15. Gerakan ini mendapat sambutan dari golongan bawahan hingga peringkat elit atau 'the cream of society' seperti Professor dan golongan profesional. Malah, 'the cream' pun tidak dapat berfikir waras.

Kerajaan mengharamkan Al-Arqam kerana ajaran mereka mengamalkan 'Aurad Muhamadiyah' yang memang terang-terang bertentangan dengan akidah Islam. Namun, cult Ashaari Muhammad tetap pernah mewarnai kegiatan Islam di Malaysia.

Sekarang dalam PAS, cult Tok Guru Nik Aziz sangat kuat. Apabila beliau mengatakan seseorang itu tidak Islam, maka sebahagian besar pengikut beliau akan mengatakan hal yang sama. Sebahagian umat Islam yang terlalu menyanjung dan mendewa-dewakan individu ini juga akan mengenepikan fikiran waras kerana taksub dengan cult 'Tok Guru'.

Akhir sekali, saya teringat kata-kata Imam Maliki: "Dalam Islam, tiada siapa yang pendapatnya tidak boleh disangkal kecuali orang suci dalam makam itu."

Beliau merujuk kepada baginda S.A.W

Dan seperti kata Abu Bakar Al-Siddiq ketika umat Islam panik mendengar rasulullah wafat; "Jika kamu sembah Muhamad, Muhamad akan mati, tetapi jika kamu sembah Allah, Allah kekal buat selamanya."

Jelas Islam tidak mempunyai cult dan menentang pemimpin yang suka di dewa-dewakan.

No comments: