Followers

Thursday, September 6, 2012

Demokrasi: Agama Baru.

Secara umum, manusia moden menganggap demokrasi merupakan satu sistem yang sangat baik - suci dan murni. Ini kerana demokrasi didakwa sebagai sistem politik rakyat. Kerajaan rakyat, oleh rakyat untuk rakyat. Kata Lincoln. 

Dan sudah tentu sistem feudalisme merupakan musuh kepada demokrasi. Kita lupa, pendukung demokrasi sebelum Pax Americana adalah Rom. Di akhir-akhir zaman republikan Rom, kebobrokan demokrasi semakin terserlah hingga Rom sendiri menjadi empayar dengan adanya Maharaja di era Pax Romana.

Kemudian datanglah 'liberty', 'hak asasi', 'kebebasan bersuara', 'equality'. Saya sendiri sebenarnya sangat menghargai kebebasan saya. Malah masih menjadi ungkapan keramat bagi saya: "Libertas virorum fortium pectora acquit" atau "liberty stimulates spirit of a strong man".

Namun lagi sekali manusia melupakan sejarah. Demokrasi memang bagus namun bukan tanpa cacat cela. Selepas Revolusi Perancis yang memancung ratusan ribu rakyatnya untuk menggulingkan sistem feudal, Perancis di bawah 'Reign of Terror' jauh lebih kejam, menindas dan menzalimi rakyatnya. 

Dengan cogan 'Liberty, Equality dan Fratenity' kekecohan dan kebobrokan berada di mana-mana hingga muncul Napoleon dengan keupayaan tinggi ketenteraannya mampu mewujudkan keamanan dan kestabilan. Dan Napoleon memilih untuk menjadi Maharaja. Rakyat Perancis berasa lebih aman ketika itu jika dibanding dengan zaman revolusi.

Akhir-akhir ini kita melihat demokrasi di Malaysia dengan slogan 'kebebasan, hak asasi, persamaan' sudah mengambil bentuk yang makin menakutkan. Ia bukan hanya menakutkan pihak berkuasa tetapi menakutkan silent majoriti yang non partisan.

Beberapa puak sudah tanpa segan silu sanggup mencerca agama lain, sanggup menghina Raja-raja Melayu, lagu kebangsaaan dan bendera Malaysia. Semuanya atas nama demokrasi dan kebebasan bersuara.

Hari Kemerdekaan dipolitikkan dan dilihat sebagai sambutan pihak pemerintah. Hasutan dan tarbiah kepada anak-anak muda yang 'hanya bersemangat' tapi kosong otaknya berjaya membawa politik demokrasi Malaysia semakin menghampiri 'anarchy' dan 'chaos'.

Sementara pihak pemenrintah takut untuk melakukan sesuatu walapun sudah ada peruntukkan undang-undang kerana takut dilabel zalim. Mereka bimbang hilang undi golongan 'liberal'.

Namun demokrasi hanya sistem. Ia bukan agama. Ia tidak 'written in stone'. Dan ada pihak takut dituduh tidak demokratik kerana bimbang dengan pandangan 'orang luar'. Apa guna kemerdekaan?

Seperti ungkapan Tywin Lannister dalam Game of Thrones: "the lion doesn't cares the opinions of sheeps".

Kebiasaan dalam sejarah selepas demokrasi menjadi terlalu kucar kacir, kuasa akhirnya akan dipusatkan kepada sesuatu individu atau institusi yang kuat tanpa mendengar rungutan 'sheeps' dan 'monkeys' yang suka tunjung punggung, pijak gambar dan tukar bendera.

Indeed, I would love to have 10 elephants than 1000 rats.






3 comments:

UMNO PARTI PENJARA said...

.

(( Take Note )) Anda Tentukan - Rakyat Terengganu Atau Rakyat Selangor Rakyat Terbodoh?..


Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang selesai. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul..

Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR.... Yakin dan percayalah, anda tak rugi apa2 jika bg peluang kpd PR malah untung..

Jedi Mind (JM) said...

Tahniah...

Anonymous said...

Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun tidak dipaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tidak kpd PR.... ragu2 dan jangan percayalah, anda akan rugi jika bg peluang kpd PR malah bangkrap..