Followers

Thursday, February 24, 2011

Sekarang Sudah Berubah..

Pada era 90an, ketika Malaysia dikenali dengan julukan 'Harimau Asia', tokoh korporat ramai yang menceburi politik. Pengundi juga suka melihat pemimpin mereka kaya. Dalam UMNO semacam menjadi trend, golongan mempunyai wang layak memimpin bahagian dan MKT. 

Menjadi trend juga pemimpin menunjukan kejayaan mereka sebagai pribumi yang berjaya dengan memperagakan kereta-kereta mewah. Makin besar dan mewah kereta mereka, makin mereka diterima di bahagian-bahagian dan cawangan. Akan ternganga mulut pengundi melihat 'succes story' kelinci percubaan kerajaan membuktikan 'Melayu Boleh'.

Malangnya, 'success story' ini tidak lama. Selepas serangan ekonomi 1997, beberapa gergasi korporat Melayu seperti Halim Saad dan Tajudin Ramli menjadi dwarft. Begitu nasib yang menimpa mereka, juga menimpa 'orang-orang kaya' UMNO yang mendapat faedah dari dasar 'rent-seeker' dan 'patronage'. 

Malaysia masih belum benar-benar pulih dari peristiwa 1997. Di tambah dengan kenaikan makanan dunia dan kenaikan petrol dunia, rakyat marhein, pemakan gaji, dan pegawai kerajaan merasa betapa pendapatan mereka tidak setimpal dengan sara hidup. Ringkasnya sekarang, majority rakyat menghadapi ketidakseimbangan antara pendapatan dan kos sara hidup yang kian meningkat.

Tiba-tiba, warlord-warlord UMNO yang mengaut keuntungan melalui polisi rent-seeker dan patronage ini makin menjadi tidak popular dikalangan rakyat. Mereka tidak lagi dikagumi, jauh sekali digeruni. Malah sudah menghampiri di benci.

Perubahan nilai ini tidak dirasai oleh sesetengah mereka. Sebelum pilihanraya 2008, masih ramai yang suka memperagai kereta mewah dan 'success story' mereka kepada rakyat marhein. Mereka masih menyangka ini menjadikan UMNO lebih popular.

Rupa-rupanya zaman sudah berubah. Sikap mereka kelihatan angkuh dan tidak menjiwai rakyat. Sekarang rakyat lebih suka pemimpin yang membawa kereta buruk, dan susah seperti mereka juga tetapi memperjuangkan rakyat.

Kalau masih ada saki baki yang suka menunjuk-nunjuk menjelang PRU ini, eloklah dihentikan perangai yang tidak elok itu. Zaman sudah berubah.

3 comments:

Anonymous said...

Hi :) Segala berita terkini mengenai PRK tersebut akan dikemaskinikan di blog Khas ini.

Selain dari itu kami juga menyediakan pages (FB) khas juga iaitu di:

http://www.facebook.com/pages/Pilihan-Raya-Kecil-Malaysia/198201610195352?

dan facebook Group:

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_169414786440203

dan juga Twitter:

http://twitter.com/prkmalaysia

dan juga yang Radio Merpati yang anda boleh dengarkan di blog:

http://prkmsia.blogspot.com.

Sebar-sebarkanlah kepada rakan blog anda. :) Selamat berjuang dan terima kasih.

p/s: jangan lupa follow twitter, facebook dan blog kami

RUMAH KACA said...

dipaut kerumahkaca sekarang

Anonymous said...

thanks for this tips