Followers

Saturday, June 19, 2010

Bumiputera, Bank Bumiputera dan UMNOPutra.

Tidak dapat dinafikan Melayu dan bumiputera lain seperti Orang Asli, Kadazan, Iban, Bidayuh dan berbagai etnik lagi di Sarawak dan Sabah merupakan bumiputera. Tidak dinafikan bumiputera mendapat banyak faedah dan bantuan, secara langsung atau tidak dari kerajaan. 

Oleh kerana Melayu paling ramai, serta parti Melayu iaitu UMNO menguasai kerajaan, sudah tentu mereka beroleh faedah dari dasar-dasar kerajaan seperti DEB dan sebagainya. Ada keluhan tentang kroni yang pernah diamalkan oleh UMNO yang tidak secara menyeluruh. Tidak adil juga jika kita menuduh UMNO hanya kerana gagal mengkayakan semua orang Melayu. Untuk menjadikan semua orang kaya mustahil.

Ada seorang kawan pernah berkata dia tidak dapat apa faedah pun dari DEB. Sudah tentu duit tidak datang sebongkah tetapi kerana ada dasar DEB dia boleh ke menara gading dan sekarang berkerja dan bergaji besar. Bayangkan keadaan orang Melayu selepas merdeka. Berapa doktor, lawyer, engineer yang kita ada.

Secara keseluruhan, DEB berjaya menaiktaraf kedudukan orang Melayu terutama dari segi pendidikan dan melahirkan ramai profesional. Walaupun ada sesetengah mereka selepas berjaya, malu untuk berada dalam kelompok Melayu dan mengaku 'Melayu liberal', dan minta kerajaan membuang tongkat kerana kononnya tongkat untuk orang lemah. Mereka sendiri bermula dengan tongkat.

Selama lebih kurang 50 tahun, UMNO mendapat keistimewaan mencorak Malaysia mengikut acuan mereka. Melayu hampir keseluruhannya solid menyokong UMNO. Pada peringkat awal, keikhlasan pemimpin masih jitu. Tun Abdul Razak merupakan orang yang bertanggungjawab mengubah mobiliti sosial orang Melayu. Siapa yang tidak mempunyai tanah akan diberi sebanyak 10 ekar seorang. Di beri rumah dan modal untuk bermula kehidupan hingga ada dikalangan peneroka dari kosong menjadi kaya raya. 

Tun Razak tidak memperolehi apa-apa dari setiap apa yang dilakukannya. Malah legenda menceritakan sebagai PM Malaysia, beliau ketika berada di Bond Street sangat menginginkan sepasang suit. Beliau melupakan hasratnya kerana sebagai PM negara baru merdeka beliau tidak mampu memilikinya. Anekdote terkenal tentang Tun Razak adalah beliau menolak pemintaan anak-anaknya untuk membina kolam mandi ketika beliau PM kerana takut membazir wang rakyat.

Beliau benar-benar negarawan untuk bangsanya yang ikhlas dan tulin. 

Ibnu Khaldun pernah menulis dalam Mukadimah, sesuatu dinasti itu boleh bertahan selama tiga generasi sahaja. Generasi zaman bapanya akan bekerja keras menumpaskan pemberontakkan dan mewujudkan kestabilan empayar. Generasi anaknya mengukuhkan empayar tetapi sudah ada unsur-unsur bermewah-mewah kerana kesusahan sudah ditanggung bapanya. Generasi ketiga terus hancur dan hanya ingin bermewah-mewah.

Begitu juga UMNO sekarang. Mula-mula pejuangan UMNO sangat relevan dengan rakyat terutama orang Melayu. Bapa-bapa kita membuat asas seperti Felda, Petronas dan sebagainya. Generasi kedua pula memperolehi faedah menuai hasil susah payah bapa-bapa UMNO kita.

Tun H.S Lee merupakan Menteri Kewangan pertama Malaysia kerana ketika itu tidak ada orang Melayu yang layak menjadi menteri kewangan dengan kompleksiti kewangan dunia. Tun Razak melantik Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Menteri Kewangan Melayu yang pertama, minta Tengku mencipta berbagai 'angsa bertelur emas' untuk mengukuh UMNO dan Melayu. Tun Razak nampak bahayanya jika ahli politik Melayu sangat bergantung kepada kaum lain dari segi kewangan.

Antara hasil 'angsa bertelur emas' yang diwujudkan adalah Bank Bumiputera. Tujuan Bank Bumiputera diwujudkan adalah untuk menolong kaum bumiputera, terutama Melayu dalam perniagaan. Orang Melayu mempunyai bank mereka sendiri dan boleh membantu mereka dari segi modal. Semua orang tahu modal sangat penting dalam perniagaan dan kekurangan ini boleh membantutkan sesuatu usaha.

Malangnya, institusi yang berguna kepada orang Melayu ini sering disalahgunakan. Cara pemberian pinjaman bukan kerana viablity sesuatu projek sebagaimana sebuah bank diuruskan. Campurtangan orang politik yang minta kroni mereka ditolong dan tidak menggunakan wang berkenaan untuk berniaga menyebabkan bank itu mengalami kerugian. Write off demi write off menyebabkan bank ini akhirnya terpaksa dijual kepada Bank of Commerce.

Orang Melayu sudah hilang 'angsar bertelur emas' mereka kerana angsanya sudah disembelih sebab mahu kaya cepat. 

Apabila komuniti Melayu sudah berkembang denga cepat, UMNO sebagai parti sudah tidak dapat mempejuangkan keseluruhannya. Apalagi sesetengah 'angsa bertelur emas' sudah tiada disembelih dek kegopohan orang Melayu juga. Maka wujud generasi ketiga UMNO yang dikenali dengan nama UMNOputra.

UMNOputra inilah sebenarnya liability kepada parti. Mereka tidak menjalankan perniagaan, selalu menjadi broker atau orang tengah. Mereka mengambil komisen yang bukan sedikit. Kadang-kadang cecah ratusan juta kerana menjadi 'introducer' kepada 'right persons', selalu duduk di 'centre of power'.

Mereka tidak memerlukan daya intelek yang tinggi. Skill yang diperlukan selalu 'pandai entertain' orang atasan. Dengan duit komisen mereka bermewah-mewahan, memakai kereta mewah, membawa ramai pengikut, bercakap besar dan angkuh. 

Selalunya mereka ini juga pengamal politik wang untuk kekal memegang jawatan dan untuk kekal menjadi broker cum introducer kepada 'right person'. Jika nasib baik kerana menguasai jawatan dalam parti boleh bertanding sebagai Ahli Parlimen atau ADUN walaupun tidak ada pelajaran atau tidak layak. Kadang-kadang mereka ini masuk dalam golongan 'the dungus'.

Mereka sangat memperolehi faedah sebagai ahli UMNO sedangkan ramai ahli UMNO biasa, yang tidak aktif dan tidak memegang jawatan tidak terbela. Apa lagi bumiputera yang bukan ahli UMNO. Ini menimbulkan kebencian rakyat kepada UMNO. Seperti kata blogger SAKMONGKOL AK 47, jika generasi dulu umpama Ali Baba yang merampuk gua secara kecil-kecilan, UMNOputra ini seperti Kasim Baba. Habis licin gua dibuatnya. Kebanyakkan rakyat tidak lihat lagi mempertahankan UMNO seperti mempertahankan bumiputera, tetapi mempertahankan hak-hak elit UMNOputra. Ini sebenar masalah UMNO hendak mendapat sokongan padu Melayu keseluruhannya, dan memberi ruang kepada PKR dan PAS.

Jika ramalan Ibnu Khaldun tepat, mereka ini merupakan generasi ke tiga UMNO.

No comments: