Followers

Friday, February 25, 2011

Kitar Semula Di Kerdau - PAS Kurang Yakin?




Teka-teki siapa calon PAS sudah terjawab hari ini. Saya menyangka PAS akan meletakkan Tuan Ibrahim Tuan Man sebagai heavyweight PAS atau sekurang-kurangnya Nasarudin Tantawi. Sangkaan saya meleset apabila PAS mempertaruhkan calon yang telah tewas dalam PRU ke 12 sebelum ini.

Hasanudin Salim, bekas calon, dan sekarang bakal calon dan mungkin bakal bekas calon telah terpilih mewakili parti PAS yang sedang berusaha keras untuk menyaingi UMNO atau menjadi pengganti UMNO kepada orang Melayu. PAS tidak menurunkan heavyweight mereka. Mungkin PAS terlalu yakin? Atau terlalu tidak yakin?

Hasanudin telah tewas kepada Allahyarham Datuk Zaharudin pada PRU ke 12 dan hanya mendapat 2520 undi sahaja. Allahyarham mendapat 4135 undi dan majoriti sebanyak 1615 undi. Ketika itu tsunami politik telah melanda kebanyakkan  ADUN dan Parlimen BN dan beliau gagal memanfaatkan situasi yang sangat memihak kepada PR.

Berdasarkan situasi ini, boleh kita simpulkan, PAS tidak berani menurunkan Tuan Ibrahim Tuan Man kerana bimbang 'terconteng arang' dimuka Naib Presiden PAS Pusat itu. Jika Tuan Ibrahim kalah kepada calon BN yang mereka pertikaikan kelulusannya, ini merupakan tamparan hebat kepada PAS yang semakin lama semakin merosot populariti mereka dikalangan pengundi Melayu.

89% dari 8451 pengundi DUN Kerdau merupakan Melayu. Adakah dengan hanya 5.6% pengundi Cina yang selama ini memihak kepada PAS, mereka gentar untuk menurunkan jaguh mereka?

Jadi diturunkannya calon 'kitar semula'. Sesetengah blogger memanggilnya 'calon reject'.


Klik sini  dan klik sini.

1 comment:

Anonymous said...

Hi :) Artikel anda telah disedut ke blog khas untuk Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau dan DUN Kerdau. Segala berita terkini mengenai PRK tersebut akan dikemaskinikan di blog Khas ini.

Selain dari itu kami juga menyediakan pages (FB) khas juga iaitu di:

http://www.facebook.com/pages/Pilihan-Raya-Kecil-Malaysia/198201610195352?

dan facebook Group:

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_169414786440203

dan juga Twitter:

http://twitter.com/prkmalaysia

dan juga yang Radio Merpati yang anda boleh dengarkan di blog:

http://prkmsia.blogspot.com.

Sebar-sebarkanlah kepada rakan blog anda. :) Selamat berjuang dan terima kasih.

p/s: jangan lupa follow twitter, facebook dan blog kami