Followers

Monday, May 11, 2009

UMNO Dalam Era Globalisasi


Hari ini, 11 Mei 2009, genaplah 63 tahun kelahiran UMNO. Pada tahun 1987, UMNO pernah di haramkan dan saya percaya, sejarahwan akan berbalah menentukan hayat UMNO bermula pada tahun 1946 atau UMNO Baru tahun 1987. Bagi saya sama sahaja.

Ada sekejap gangguan dan disambung kembali talian hayatnya tetapi UMNO sudah wujud selama 63 tahun. Selama 63 tahun UMNO wujud, seperti manusia juga UMNO juga sudah mula menampakkan penyakitnya.

Jika dibandingkan dengan parti-parti seusianya seperti Liberal Demokratik Parti di Jepun, Congress di India dan Golkar di Indonesia, UMNO masih mampu bertahan dan diharap dapat merawat penyakitnya.

Penyakit yang pertama adalah jurang generasi. Generasi Melayu kini kurang meminati UMNO dan tidak menganggap perjuangan UMNO sebagai sinonim dengan perjuangan mereka. Mereka lebih merasakan UMNO parti elit yang mana siapa yang sudah establish dalam UMNO akan meraih kemewahan dan golongan 'rakyat' agak terbiar.

Penyakit yang kedua adalah politik wang. Ini membenarkan golongan yang tiada kelayakan lain selain mempunyai duit boleh menguasai cawangan-cawangan, bahagian-bahagian dan Majlis Tertinggi sendiri. Golongan yang intelektual, pendidik, tokoh agama dan yang lain agak terpinggir. Akibat dari terpinggirnya golongan ini, berlaku brain drain dan golongan berkenaan yang minat politik lebih cenderung menyertai pembangkang.

Cabaran UMNO yang lain adalah dalam era dunia tanpa sempadan ini, mampukah UMNO mengimbangi kepentingan Melayu dan meliberalisasikan beberapa sekatan untuk kemajuan Malaysia tanpa mengira kaum. Ini satu cabaran yang perlu ditangani secara halus kerana perjuangan Melayu adalah 'bread and butter' UMNO. Perjuangan Melayu itu sendiri merupakan asas kewujudan UMNO jika UMNO mahu terus relevan.

Dalam masa yang sama, sekutu UMNO dalam BN seperti MCA dan MIC meminta berbagai-bagai permintaan yang mungkin kurang menyenangkan orang Melayu samada mereka ahli UMNO, simpatizer atau silent majority.

Saya memandang masalah pengrekruitan kader-kader UMNO juga sudah makin lemah dan tidak berkesan. Pemuda UMNO contohnya tidak mendekati pelajar IPT. Di sesetengah bahagian UMNO, proses mencari bakat hampir tiada dan bergantung kepada kreativiti ketua pemuda masing-masing. Maksudnya, tidak ada hala tuju yang mantap dari sayap Pemuda pusat itu sendiri.

Ini menjadikan jurang generasi antara golongan muda dan UMNO semakin lebar bila kita kurang memahami aspirasi mereka. Dalam pilihanraya akan datang ada sekurang-kurangnya 2 juta golongan muda yang akan mengundi. Mereka ini kebanyakkannya celik IT, mempunyai kemahiran internet dan mencari maklumat yang canggih. Sebahagian besar mereka tidak difahami oleh UMNO.

Di beberapa pilihanraya kecil baru-baru ini, kebanyakkan saluran golongan muda BN tidak mendapat undi yang banyak dari golongan muda. Tidak seperti bapa dan ibu mereka, golongan ini lebih kritikal, lebih idealis, lebih peka kepada hal-hal seperti rules of law, keterbukaan dan ketelusan.

Antara langkah untuk menarik minat golongan ini adalah proses mengliberal demokrasikan UMNO itu senditi. Golongan tua dalam UMNO tidak boleh bersikap patriach, patronizing dan terlalu mengongkong. Seperti dalam kabinet, era 'goverment know best' sudah berakhir. Begitu juga dalam UMNO, dalam era globalisasi ini, 'leader who think they know best' adalah ketinggalan.

Seperti yang pernah saya tulis, asalnya UMNO adalah UMO iaitu United Malay Organisation. Pendita zaman memberi semangat kebangsaan kepada UMNO dengan meletakkan National untuk menghapuskan semangat kenegerian. Oleh itu, saya akhiri posting saya hari ini dengan pantun beliau yang meminta kita ikhlas dalam melakukan apa saja.


"Berbuat baik wahai taulan,
ke dalam laut engkau campakkan,
jikalau tidak dikenal ikan,
Tuhan tahu iakah bukan."
- Zaaba.

HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU! HIDUP MELAYU!

7 comments:

Anonymous said...

Hello, as you may already discovered I'm fresh here.
I will be glad to receive some help at the start.
Thanks and good luck everyone! ;)

Anonymous said...

Hello, as you may already discovered I'm new here.
Hope to get any help from you if I will have some quesitons.
Thanks and good luck everyone! ;)

Anonymous said...

hi everybody

I just thought it would be good to introduce myself to everyone!

Can't wait to start some good conversations!

-Marshall

Thanks again!

Anonymous said...

Howdy

I just wanted to say hi :)

Anonymous said...

Hello

It is my first time here. I just wanted to say hi!

Anonymous said...

Its Definitely good bookmarking for future reference.

Anonymous said...

Запретное видео про то как [url=http://adultresuscitation.net.ua/tags/%E5%E1%E5%F2%F1%FF/]ебется[/url]. Простите, но посмотрите как девочки лижут [url=http://modelyak.net.ua/tags/%E2%EB%E0%E6%ED%F3%FE/]влажную[/url] [url=http://modelyak.net.ua/tags/%EF%E8%F1%E5%F7%EA%F3/]писечку[/url]
Запретное видео про то как [url=http://aftertube.net.ua/tags/%ED%E0%F2%F0%E0%F5%E8%E2%E0%E5%F2%F1%FF/]натрахивается[/url] , это все вы сможете смотреть онлайн